لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

سومین روز از ثبت‌نام خبرگان؛‌ «مجتبی خامنه‌ای نامزد نمی‌شود»


مجتبی خامنه‌ای، نفر دوم از راست
مجتبی خامنه‌ای، نفر دوم از راست

پس از آنکه روز شنبه اعلام شد بیش از ۱۴۰ تن تا پایان سومین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان، نام‌نویسی کرده‌اند، خبرگزاری فارس در گزارش کوتاهی نوشت که مجتبی خامنه‌ای فرزند رهبر جمهوری اسلامی در انتخابات ثبت نام نخواهد کرد.

روز شنبه قائم مقام وزیر کشور ایران گفت که تا این روز ۱۴۷ داوطلب نام‌نویسی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان به وزارت کشور و فرمانداری‌های حوزه‌های انتخابیه مراجعه کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسینعلی امیری افزود که از این تعداد نام‌نویسی ۹۴ تن قطعی شده و بقیه در حال «تکمیل» مدارک هستند.

در این میان خبرگزاری فارس خبر داد که با پیگیری‌های انجام شده،‌ مشخص شده است که مجتبی خامنه‌ای،‌ فرزند رهبر جمهوری اسلامی، تصمیمی برای ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان ندارد.

پیش از این و به‌ویژه با انتشار گزارش‌ها در مورد ثبت‌نام حسن خمینی برای نامزدی در انتخابات خبرگان، گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال شرکت مجتبی خامنه‌ای، فرزند دوم آیت‌الله خامنه‌ای، در این انتخابات وجود داشت.

«فقط یک زن ثبت‌نام کرده است»

در عین حال محمد حسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور، روز شنبه درباره آمار زنانی که برای مجلس خبرگان نام‌نویسی کرده‌اند گفت که تاکنون یک نفر نام‌نویسی کرده است و خبر اولیه مربوط به نام‌نویسی زنان دیگر در شهرستان‌ها صحت نداشته است.

آقای مقیمی خود روز پنجشنبه، در نخستین روز ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان، با تأیید گزارش‌ها در مورد ثبت نام عصمت سوادی،‌ در حوزه تهران، گفته بوده که زنان دیگر هم در دیگر حوزه‌های انتخاباتی برای حضور در انتخابات خبرگان ثبت نام کرده‌اند.

در این میان به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی پورعلی مطلق،‌ دبیر ستاد انتخابات کشور،‌ روز شنبه گفت: با توجه به اینکه در دوره چهارم مجلس خبرگان، بیش از ۴۹۰ تن در طول هفت روز ثبت‌نام کرده بودند، پیش‌بینی می‌شود در این دوره رکورد ثبت‌نام‌ها برای انتخابات مجلس خبرگان بشکند.

خبرگزاری مهر در این مورد نیز نوشت، تعداد داوطلبان ثبت نام در روز شنبه آنقدر زیاد بود که باید شماره می‌گرفتند و در سالن انتظار وزارت کشور می‌نشستند.

نام‌نویسی از داوطلبان نمایندگی انتخابات پنجمین دوره خبرگان که از روز پنجشنبه آغاز شده است، تا روز دوم دی ماه ادامه خواهد داشت.

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان روز هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود. تعداد نمایندگان مجلس خبرگان ۸۸ تن است. مجلس خبرگان تنها نهادی است که بر اساس قانون اساسی ایران، وظیفه انتخاب و برکناری رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

در این میان،‌ به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز شنبه،‌ سومین روز ثبت نام برای پنجمین دوره مجلس خبرگان، پسر محمود هاشمی شاهرودی، نایب رئیس و رئیس دبیرخانه این مجلس،‌ به نمایندگی از وی ثبت‌نام کرد. آقای هاشمی شاهرودی در حوزه انتخابیه مشهد در انتخابات مجلس خبرگان شرکت می‌کند.

همچنین آیت‌الله ابراهیم امینی، امام جمعه سابق قم و نماینده مجلس خبرگان از تهران،‌ نیز برای شرکت دوباره در این مجلس ثبت‌نام کرد.

تا پایان روز شنبه چهره‌هایی مانند حسن خمینی، ‌نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،‌ محمود علوی،‌ وزیر اطلاعات،‌ محمدعلی تسخیری،‌ احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان، علی رازینی، رئیس سابق دادگاه ویژه روحانیت، محمود امجد،‌ استاد اخلاق در تهران، محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان، و علی‌محمد دستغیب،‌ مرجع تقلید در شیراز، برای شرکت در این دور از مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند.

آقای دستغیب از مراجع هوادار اصلاح‌طلب و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است. وی بارها ضمن درخواست برای آزادی زندانیان سیاسی، بر لزوم پایان حبس خانگی میر حسین موسوی، ‌مهدی کروبی و زهرا رهنورد تأکید کرده است.

آقایان موسوی و کروبی رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ هستند که همراه با زهرا رهنورد از بهمن سال ۸۹ در حبس خانگی به سر می‌برند.

آیت‌الله دستغیب همچنین در شهریور سال جاری با انتقاد از نظارت استصوابی شورای نگهبان،‌ پیامد آن را «خفقان»‌ دانست.

در عین حال، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،‌ اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس خبرگان، نیز نامزدی خود در انتخابات مجلس خبرگان تأیید کرده است.

در این میان،‌ خبرگزاری مهر خبر داد که محمد تاج‌الدینی،‌ به عنوان جوان‌ترین داوطلب حوزه انتخابیه کرمان مجلس خبرگان ثبت نام کرده است.

او که متولد ۱۳۶۷ است با حضور در وزارت کشور نام خود را برای حضور در رقابت‌های انتخابات خبرگان ثبت کرد.

به گفته حسین‌علی امیری، ‌سخنگوی وزارت کشور، مسن‌ترین نامزد خبرگان متولد متولد سال ۱۳۰۲ خورشیدی است.

XS
SM
MD
LG