لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

احمدی نژاد: اوضاع اقتصادی ايران با ثبات است


محمود احمدی‌نژاد در چهاردهمین کنفرانس مطبوعاتی در روز دوم خرداد ۸۸
محمود احمدی‌نژاد در چهاردهمین کنفرانس مطبوعاتی در روز دوم خرداد ۸۸
محمود احمدی ‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، روز شنبه در تهران از سياست‌های دولت خود در زمينه‌های گوناگون دفاع کرد.

از جمله مواردی که محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با خبرنگاران ايرانی به آنها پرداخت، کارنامه اقتصادی دولت، بحث زندانيان سياسی و فعالان مدنی زندانی و مطبوعات در ايران بود.

وی در کنار پرسش های مربوط به انتخابات رياست جمهوری و عملکرد سياست خارجی خبرنگاران، با پرسش‌های فراوانی نيز در خصوص وضعيت اقتصادی و سياست‌های اقتصادی دولت خود مواجه شد.

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: «اوضاع اقتصادی ايران در شرايط کنونی با ثبات و مناسب است.»

او از جمله در مورد تورم ۲۵ درصدی در ايران گفت: «البته ممکن است تورم به ۲۵ درصد هم رسيده باشد، اما اين موضوع مطلقاً به سياست‌های اين دولت ارتباطی ندارد.»

رئيس جمهوری اسلامی ايران همچنين گفت: «يکی از بهترين مديريت‌های اقتصادی در دولت او انجام گرفته است» و افزود: «در طول چهار سال، به اندازه ۱۶ سال کار شده است.»

اشاره وی به کارنامه اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، رؤسای پيشين جمهوری در ايران، بود، که او در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های متعددی بدون نام بردن از آنها، سياست اقتصادی‌شان را مورد انتقاد گسترده قرار داده است.

در مقابل نيز آقايان هاشمی رفسنجانی و خاتمی بارها آشکارا از عملکرد اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده و پيامدهای آن برای ايران را منفی دانسته‌اند.

احمد علوی، اقتصادان و استاد دانشگاه در استکهلم سوئد، در مورد دفاع محمود احمدی‌نژاد از عملکرد اقتصادی دولت خود به «راديو فردا» گفت: «عملکرد اقتصادی دولت به طور کلی، جايی برای دفاع باقی نگذاشته است.»

وی افزود:« هم بين موافقان و هم ميان مخالفان دولت بر سر اين موضوع که دولت ناکارايی زيادی در عرصه اقتصادی داشته است، اجماع وجود دارد.»

آقای علوی اشاره کرد که مشکل، تنها تورم نيست و مشکلات ديگری مانند واردات انبوه، از بين رفتن کارخانه‌ها و بيکاری گسترده کارگران نيز وجود دارند.

اين اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت:« اگر دولت ادعا کند که مسئوليتی در قبال به وجود آمدن اين مشکلات نداشته است، آن زمان بايد گفت که دولت قاعدتاً نبايد در اين کشور مديريت کرده باشد. به عبارت ديگر، مديريتی وجود نداشته است.»

« عنوانی به نام زندانی سياسی نداريم»

يکی ديگر از مواردی که محمود احمدی نژاد در مصاحبه مطبوعاتی روز شنبه در مقابل آن قرار گرفت، بحث زندانی سياسی و فعالان مدنی زندانی در ايران بود.

يکی از خبرنگاران از رييس جمهوری اسلامی ايران با اشاره به اينکه آزادی رکسانا صابری، خبرنگار آزاد ايرانی - آمريکايی، پس از موضع گيری وی صورت گرفته است، پرسيد:« برخی محافل سياسی - رسانه‌ای اين سؤال را مطرح کردند که چرا نامه‌‌نگاری‌های احمدی‌نژاد شامل حال زندانيان سياسی و دانشجويان زندانی و دانشجويان ستاره‌دار نمی‌شود.»

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ گفت:« ما در ايران عنوانی به نام زندانی سياسی نداريم. اين را بارها مقامات قضايی اعلام کرده‌اند. ... بنده خودم با اصل اينکه کسی زندانی شود، مخالفم، ولی نمی‌توانم در کار دستگاه قضايی دخالتی داشته باشم، اما اينکه از بين سه ميليون و نيم دانشجويی که وجود دارد، سه نفر هم خطايی کرده باشند و درست يا غلط، با آنها برخورد شده باشد، اصلا جای طرح ندارد.»

در اين زمينه، فريد هاشمی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، بزرگترين تشکل دانشجويی در ايران، در گفت‌وگو با «راديو فردا» سخنان رئيس جمهور را در تضاد کامل با ديدگاه های معتقدان به دموکراسی دانست.

وی گفت:« در ايران، دانشجوی زندانی و زندانی سياسی بسياری داريم که به طور مشخص از آنان اسم برد.»

آقای هاشمی در اين زمينه به بهروز جاويد تهرانی و عباس حکيم زاده اشاره کرد و افزود:« به غير از دانشجويان سياسی زندانی، زندانيان عقيدتی هم داريم. مانند پيمان فتاحی و آقای کاظمينی بروجردی و بسياری از گروه های ديگر.»

اين فعال دانشجويی گفت:« اينکه آقای احمدی نژاد می گويد دو سه نفر هم خطا بکنند، و اين موضوع چشمگيری نيست، دقيقا خلاف دموکراسی است. در يک جامعه دموکراتيک نيز حقوق يک شهروند و انسان نيز نبايد نقض شود و بايد محترم شناخته شود.»

احمدی نژاد: سنديکا چيست؟

به گزارش روزنامه «اعتماد ملی»، محمود احمدی‌نژاد همچنين درباره برنامه‌اش برای حقوق بشر و به ويژه فعالان سنديکاهای کارگری و نهادهای صنفی کارگری گفت:«نمی‌دانم چرا برخی اصرار دارند از متخلفين دفاع کنند. متأسفانه برخی رسانه‌های ما يک فضای ديکتاتوری راه انداخته‌اند که در آن هر توهينی را مطرح می‌کنند.»

اشاره رئيس جمهوری اسلامی ايران به متخلفين، از جمله متوجه ده‌ها نفری است که در روز جهانی کارگر در پارک لاله و منطقه نعمت‌آباد تهران بازداشت شدند.

وی همچنين درباره قانونی يا غيرقانونی بودن سنديکاهای کارگری در ايران، گفت:« سنديکا چيست؟! هر چه که ديگران برای ما تعيين کنند، بر طبق آن عمل نمی‌کنيم.»

سخنان محمود احمدی‌نژاد در حالی عنوان شد که کنوانسيون‌های بين‌المللی که ايران نيز آنها امضا کرده است، ايجاد تشکل‌های کارگری و برگزاری مراسم به مناسبت روز جهانی کارگر را مجاز می‌داند.

در اين ميان، يکی از نکاتی که محمود احمدی‌نژاد در نشست مطبوعاتی روز شنبه عنوان کرد تأکيد بر ادامه سياست‌های کنونی در صورت پيروزی‌اش در انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد بود.

رئيس جمهوری اسلامی ايران گفت:«در صورت پيروزی، راه ما همان راه قبلی و روشن است.»
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG