لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

انتقاد از بازداشت چهار فعال کارگری شرکت نیشکر هفت تپه


نمایی از اعتراض کارگران هفت تپه در مقابل فرمانداری شوش
نمایی از اعتراض کارگران هفت تپه در مقابل فرمانداری شوش

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه ای، بازداشت چهار نفر از اعضای هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه را مورد انتقاد قرار داد.

در روزهای اخير، فريدون نيکوفرد، جليل احمدی، قربان عليپور و محمد حيدری مهر به اتهامات امنيتی بازداشت و به زندان دزفول منتقل شده اند.

بر اساس احکام دادگاه تجديد نظر استان خوزستان، آقايان نيکوفرد، علی‌پور و احمدی به تحمل شش ماه حبس تعزيری و شش ماه حبس تعليقی، و آقای حيدری‌پور به چهار ماه حبس تعزيری و هشت ماه حبس تعليقی محکوم شده‌اند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، در مورد بازداشت چهار تن از رهبران سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه گفته است: «اين احکام و بازداشت ها حکايت از اين دارد که جمهوری اسلامی ايران، الزامات اين کشور را به عنوان عضو سازمان بين المللی کار نقض و کارگران را از حقوق خود محروم می کند.»

اشاره آقای قائمی به مقاوله نامه های سال ۸۷ و ۹۸ سازمان بين المللی کار است که بر اساس آنها، حق تشکل يابی توسط کارگران به رسميت شناخته شده است و ايران نيز به عنوان يکی از اعضای آن سازمان موظف به رعایت اين مقاوله نامه ها است.

اما به گفته تشکل های کارگری در ايران و جهان، اين مقاوله نامه ها از سوی دولت ايران رعايت نمی شود.

سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در اين ارتباط به مورد فعاليت دو باره سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در سال ۱٣٨۷ اشاره کرد.

اين تشکل مستقل کارگری گرچه از سوی فدراسيون بين المللی کارگران صنايع غذايی، کشاورزی و خدمات به رسميت شناخته شده و به عضويت آن درآمده است، اما دولت ايران اين سنديکا را غير قانونی می داند.

هادی قائمی با اشاره به اينکه «محروميت کارگران از حقوق خود، سياست سرکوب دولت ايران است» افزود: « نه کارگران و مردم ايران، و نه جامعه جهانی نمی تواند اين موضوع را بپذيرد که کارگران در ايران فاقد حق سازماندهی اتحاديه های مستقل کارگری باشند.»

وی افزود: «محاکمه اعضای اتحاديه های کارگری به صرف تشکيل اتحاديه، فقط می تواند منجر به افزايش نارضايتی ها و ناآرامی های اجتماعی در ايران و منزوی شدن جمهوری اسلامی ايران از جامعه بين الملل شود.»

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در بيانيه خود همچنين از زندانی شدن منصور اسانلو و ابراهيم مددی؛ دو تن از رهبران سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و برخی از فعالان حقوق معلمان مانند فرزاد کمانگر، هاشم خواستار، رسول بداقی و جعفر ابراهيمی انتقاد کرده است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که اتهامات وارده به فعالان و اعضای تشکل های کارگری را پس بگیرد و آنها را همراه تمامی بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد آزاد کند.

در همين حال، علی نجاتی، رییس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، که او نيز محکوم به شش ماه حبس تعزيری و شش ماه حبس تعليقی شده است، با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به کارگران، آنها را به همبستگی کارگری فرا خواند.

آقای نجاتی اشاره کرد که او و ساير فعالان بازداشت شده هفت تپه برای به دست آوردن حقوق خود و دفاع از مطالبات بر حق کارگران هفت تپه و به دست آوردن کمترين امکانات معيشت و حقوق انسانی تلاش کرده اند.

رییس سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه افزود: «ما مي دانيم که ايجاد تشکل های مستقل کارگری حق مسلم کارگران است» ... اما « کارگرانی که تشکل های مستقل کارگری خود را بنا می کنند، محکوم و زندانی می شوند.»

علی نجاتی در پايان نامه خود ضمن درخواست از کارگران برای همبستگی با فعالان کارگری هفت تپه و کمک به آنان، ابراز اميدواری کرد که کارگران با اتحاد و همبستگی هر چه بيشتر، در راه ايجاد تشکل های مستقل کارگری خود تلاش کنند.

XS
SM
MD
LG