لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۲۹

گرانی مواد خوراکی در بازار مصرفی ایران


همزمان با افزايش قيمت گوشت قرمز،‌گوشت مرغ و بسياری از مواد خوراکی، مانند حبوبات و مواد لبنی، در آستانه ماه رمضان در ايران،‌ مقام های جمهوری اسلامی از اقدامات صورت گرفته برای ثبات و نه کاهش قيمت اين مواد سخن می گويند.

در همين حال، بانک مرکزی با اعلام متوسط قيمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به هشتم مرداد ماه، از افزايش قيمت گوشت گوسفندی، گوشت مرغ، قند و شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی خبر داد.

در عين حال، در اين گزارش گفته شد که قيمت برخی ديگر از مواد خوراکی اندکی کاهش يافته است.

از سوی ديگر، خبرگزاری «‌مهر»‌ نوشت:‌ موج جديد افزايش قيمت برخی از اقلام خوراکی در بازار آغاز شده است و با اشاره به اينکه در ساليان گذشته تلاش می شد کالاها ارزان تر به دست مردم برسد،‌ افزود که سياست هايی مانند جريمه های سنگين تاکنون مانع از افزايش قيمت ها نشده است.

شماری از کارشناسان اقتصادی بر اين باورند که در صورت اجرای قانون هدفمند شدن يارانه ها توسط دولت احمدی نژاد، بايد در انتظار افزايش بيش از پيش قيمت ها بود.

سيامک طاهری، روزنامه نگار در تهران، به « راديو فردا» می گويد: « قيمت نان بدون اينکه رسما طرح هدفمند کردن يارانه ها اجرا شده باشد، چند برابر شده است. پس ميتوان حساب کرد که در آينده، با اجرای اين قانون، با افزايش قيمت گوشت، شير، لبنيات و ديگر مواد غذايی مواجه خواهيم شد.»

وی می افزايد:« اولين تاثيری که بالا رفتن قيمت فرآورده های نفتی و سوختی در وضعيت اقتصادی ايران خواهد داشت، در زمينه کشاورزی است.»

در همين حال، خبرگزاری مهر با اشاره به قيمت گوشت قرمز و سفيد نوشت: اگرچه بازار اندکی از شوک قيمتی چند هفته گذشته خارج شده است، اما قيمت گوشت قرمز و سفيد همچنان در سطح بالايی قرار دارد و سازمان دامپزشکی نيز از ورود دام زنده به کشور جلوگيری می‌کند.

براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، مصرف گوشت قرمز در کشور سالانه يک ميليون و ۹۰ هزارتن است. اين درحالی است که توليد داخلی، تنها قدرت پاسخ به ۹۷۰ هزار تن از اين ميزان نياز را دارد.

بنابراين اگر ابزارهای لازم برای تنظيم بازار، به موقع و به طور کامل، به کار گرفته نشود، بايد در انتظار افزايش قيمت گوشت قرمز بود.

در اين حال، بر اساس يک گزارش ديگر خبرگزاری مهر، هر کيلوگرم انواع گوشت گوسفندی از ۱۷ هزار تومان تا حدود ۲۰ هزار تومان و هر کيلوگرم انواع گوشت گوساله از ۱۱ هزار تا ۱۳ هزار تومان قيمت دارد. همچنين قيمت هر کيلوگرم مرغ، حدود سه هزار تومان است.

اين در حاليست که در سال ۱۳۸۳، يعنی يک سال قبل از آنکه محمود احمدی نژاد، ‌رئيس جمهوری اسلامی ايران شود، قيمت گوشت قرمز بسيار ارزان تر از زمان حال بود و برای مثال، هر کيلوگرم گوشت گوساله، سه هزار و هفتاد تومان قيمت داشت.

در اين ميان،‌ گرانی روزافزون پروتئين گوشتی باعث می شود که ميليون ها ايرانی که زير خط فقر زندگی می کنند؛ اين ماده خوراکی را از سبد مصرفی خود کنار بگذارند و در نتيجه،‌ به پروتئين لازم برای بدن خود دسترسی نداشته باشند.

اين موضوع به گفته شماری از متخصصان تغذيه،‌ موجب کاهش ميزان آهن در بدن کودکانی که گوشت کافی نمی خورند و در نتيجه، کم خونی آنان می شود.

اما اين تنها تاثيری نيست که مصرف نکردن گوشت قرمز بر روی کودکان پديد خواهد آمد، زيرا ضريب هوشی اين دسته از کودکان کاهش می يابد.

دکتر کامران وثوقی، پزشک در جمهوری چک، در گفت و گو با « راديو فردا» اين موضوع را تاييد می کند و می گويد:« فقر تاثيرات زيادی بر روی رشد بدن انسان دارد .»

او با اشاره به اينکه گوشت يکی از مواد غذايی بسيار مفيد برای بدن است، می افزايد:« عدم استفاده از گوشت، باعث پايين آمدن ميزان رشد کودکان می شود و به سلامت جامعه آسيب وارد می کند.»

در اين حال، مقام های وزارت بازرگانی با اعلام واردات هزاران تن گوشت قرمز و مرغ می کوشند تا اثرات روانی افزايش قيمت بر روی افکار عمومی را کاهش دهند.

در اين زمينه، وزارت بازرگانی اقدام به واردات گوشت ارزان تر از قيمت بازار، از قرقيزستان، برزيل، ترکيه، بلا روس، گرجستان و پاکستان کرده و گفته است که تلاش خواهد کرد تا مردم در ماه رمضان مشکل نداشته باشند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG