لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

تعطیلی مدارس ایتالیا در اعتراض به دولت برلوسکونی


سيلويو برلوسکونی با انتقاد از اعتراضات اخير گفته است که دانش آموزان اجاره می دهند که آلت دست چپ گرايان شوند.(عکس:epa)
سيلويو برلوسکونی با انتقاد از اعتراضات اخير گفته است که دانش آموزان اجاره می دهند که آلت دست چپ گرايان شوند.(عکس:epa)

مدارس ايتاليا روز پنجشنبه به دليل اعتصاب معلمان در اعتراض به طرح جنجالی اصلاحات در سيستم آموزشی اين کشور که قرار است توسط دولت راست گرای سيلويو برلوسکونی به اجرا گذاشته شود، تعطيل بودند.


هزاران نفر از دانش آموزان، والدين آنها و معلمان در راهپيمايی هايی اعتراضی که توسط بزرگترين اتحاديه کارگری – کارمندی ايتاليا سازمان داده شده بود، شرکت کردند.


پارلمان ايتاليا که در آن نمايندگان حزب حاکم به رهبری سيلويو برلوسکونی از اکثريت آرا برخوردار است، روز چهارشنبه لايحه اصلاحات در نظام آموزشی کشور را تصويب کرد.


مارياستلا جمينی، وزير آموزش و پرورش ايتاليا، می گويد: هدف اصلی اين اصلاحات، کاهش برخی هزينه های غيرضروری و بهبود انضباط دانش آموزان از طريق دادن نمرات براساس رفتار و عملکرد هر دانش آموز است.


وی در مقابل تمام اعتراض های اخير، از جمه تظاهرات سراسری که از هفته پيش آغاز شده و تحصن گروهی از دانش آموزان در خارج ساختمان پارلمان، از موضع خود عقب نشينی نکرده ا ست.


بسياری از والدين نگران هستند که با کاهش تعداد معلمان در کلاس های ابتدايی، از کيفيت آموزش، به خصوص در زمينه زبان و رياضيات کاسته خواهد شد.

والتر ولترونی، رهبر حزب دموکرات چپ ايتاليا، حزب اصلی مخالفين، دولت آقای برلوسکونی را به ناشنوايی و تفرعن متهم و اعلام کرد که خواستار برگزاری همه پرسی سراسری در مورد اين طرح خواهد شد.


سيلويو برلوسکونی با انتقاد از اعتراضات اخير گفته است که دانش آموزان اجاره می دهند که آلت دست چپ گرايان شوند.


بر اساس گزارش ها، روز چهارشنبه در جريان حمله افراد وابسته به گروه های راستی افراطی، با زنجير و چماق، به اجتماع معترضان، تعدادی مجروح شدند.


مخالفان طرح دولت و از جمله اتحاديه های کارگری و کارمندی ايتاليا می گويند براساس اين طرح، در مدارس ابتدايی، برای هر کلاس يک معلم اختصاص خواهد يافت و در صورت اجرای اين تغيير، ده ها هزار نفر از معلمان مدارس ابتدايی، شغل خود را از دست خواهند داد.


بسياری از والدين نگران هستند که با کاهش تعداد معلمان در کلاس های ابتدايی، از کيفيت آموزش، به خصوص در زمينه زبان و رياضيات کاسته خواهد شد.


همچنين براساس طرح جديد دولت، ساعاتی که شاگردان ابتدايی در مدارس طی خواهند کرد، از حدود ۳۰ ساعت در هفته به ۲۴ ساعت کاهش خواهد يافت.


منتقدان طرح می گويند: اين روش، فشار بيشتری بر والدين شاغل وارد می کند که مجبور هستند راه های ديگری برای نگهداری از کودکان در ساعات خارج از کلاس درس پيدا کنند.


حرکات اعتراضی که از هفته گذشته آغاز شد، طی روزهای اخير به دانشگاه های دولتی نيز کشيده شده است که با مشکل کاهش بودجه و در برخی موارد، تعطيلی امکانات علمی و يا لغو برخی از موارد و رشته های تحصيلی روبرو هستند.


در روزهای اخير، اساتيد دانشگاه های دولتی نيز به حرکت دانشجويان پيوسته اند و در اعتراض به طرح های آموزشی دولت دست راستی سيلويو برلوسکونی، کلاس های درس خود را خارج از ساختمان دانشگاه و در مراکز جهانگردی مثل آمفی تاتر باستانی شهر رم و يا در ميدان سنت مارکس شهر ونيز داير می کنند.


XS
SM
MD
LG