لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

«سرمايه» مارکس به فيلم تبديل می شود


تصویری از کارل مارکس در میانسالی.
تصویری از کارل مارکس در میانسالی.

بحران اقتصادی اخير در جهان بار ديگر کارل مارکس و انديشه های او در باره جامعه سرمايه داری را به موضوع روز تبديل کرده است.


به نوشته روزنامه های آلمانی، تقريبا در بيشتر کشورهای اروپايی دوباره به کارل مارکس و انديشه های او رجوع می شود.


در همين ارتباط، روزنامه« دی ولت»، از ساخت فيلمی بر اساس «سرمايه»، اثر اصلی کارل مارکس، خبر می دهد.


بر اساس اين گزارش، الکساندر کلوگه، حقوقدان، فيلم ساز و نويسنده آلمانی، در نظر دارد اين طرح را عملی کند.


  • « به سختی می توان تصور کرد که بتوان از کتاب سرمايه، فيلمی ساخت، اما اکنون الکساندر کلوگه با در دست گرفتن چنين طرحی، کاری را در پيش گرفته است که هشتاد سال پيش فيلمساز بزرگ روس؛ سرگی آيزنشتاين، فکر آن را هم نمی کرد.»
روزنامه دی ولت

آقای کلوگه، يکی از تئوريسين ها و نمايندگان اصلی «سينمای نوين آلمان» است که همراه با فيلم سازان نامی ديگری چون ويم وندرس، فولکر شلوندورف، ورنر هرتسوگ، راينر ورنر فسبيندر و ورنر شروتر، در سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ موج نوينی را با فيلم های متفاوت خود در سينمای آلمان آغاز کردند.


«وداع با ديروز»، فيلم معروف الکساندر کلوگه، يکی از فيلم های مرجع «سينمای نوين آلمان» به شمار می رود که در سال ۱۹۶۶ شير نقره ای جشنواره فيلم ونيز را از آن او کرد.


دی ولت نوشت: به سختی می توان تصور کرد که بتوان از کتاب «سرمايه» فيلمی ساخت، اما اکنون الکساندر کلوگه با در دست گرفتن چنين طرحی، کاری را در پيش گرفته است که هشتاد سال پيش فيلمساز بزرگ روس؛ سرگی آيزنشتاين، فکر آن را هم نمی کرد.


الکساندر کلوگه در نظر دارد با کمک هانس ماگنوس انزنبرگر؛ نويسنده، شاعر و مترجم، پتر سلوترديک؛ فيلسوف و پژوهشگر،و ديتمار دات؛ نويسنده، روزنامه نگار و مترجم؛ متن کتاب سرمايه را برای ساخت فيلم آماده کند.


از ميان ديگر دست اندرکاران فيلم می توان به کسانی چون سوفی رويس؛ بازيگر، گوينده و خواننده اتريشی تبار، و هلگه شنايدر؛ بازيگر و نويسنده آلمانی، اشاره کرد.


مؤسسه انتشاراتی «زورکمپ» قرار است فيلم الکساندر کلوگه را در چهارچوب مجموعه ده ساعتی دی وی دی با عنوان «اخباری از باستان ايدئولوژيک» در ماه نوامبر عرضه کند.


اين مجموعه به تاريخ گذشته اروپا و انقلابات آن می پردازد.


XS
SM
MD
LG