لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

«بحران گرجستان تاثيری بر برنامه اتمی ايران ندارد»


کشورهای غربی از ایران خواسته اند که برنامه غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند ولی تهران از این خواسته سر باز می زند.(عکس: AFP)
کشورهای غربی از ایران خواسته اند که برنامه غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند ولی تهران از این خواسته سر باز می زند.(عکس: AFP)

يوری فدوتوف، سفير روسيه در بريتانيا، اعلام کرد که بحران گرجستان تاثيری بر همکاری مسکو با قدرت های غربی در مورد برنامه بحث برانگيز اتمی ايران نخواهد داشت، مگر اينکه آنها اين موضوع را به ميان بکشند.


جنگ روسيه و گرجستان بر سر اوستيای جنوبی در ماه گذشته مناسبات مسکو با ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا را دچار تنش کرد.


به گزارش خبرگزاری «رویترز»، آقای فدوتوف در پاسخ به اين پرسش که چگونه موضوع اتمی ايران از اين بحران متاثر خواهد شد، گفت: اين مسئله ديگری است که البته هيچ وجه مشترکی با بحران در گرجستان ندارد.


سفير روسيه در بريتانيا می گوید که انتظار ندارد موقعيت کنونی، مذاکرات کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک با ايران در مورد برنامه اتمی اش را پيچيده کند ولی همه چيز به شرکای ما بستگی خواهد داشت.


آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا، چين، اعضای دائم شورای امنیت همراه با آلمان اعضای گروه پنج به علاوه يک هستند که در باره برنامه اتمی ایران و تشدید تحریم ها علیه تهران با یکدیگر رایزنی می کنند.


این کشورها از ایران خواسته اند که در ازای دریافت مشوق های اقتصادی و سیاسی برنامه غنی سازی اورانیوم را که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد به حال تعلیق در آورد.


  • «مسکو با اعمال برخی فشارها بر تهران موافق است، اما هنوز هم مانند گذشته معتقد است که بسته پيشنهادی گروه پنج به علاوه يک به ايران مي تواند نتايجی در بر داشته باشد.»
سفیر روسیه در بریتانیا

کشورهای غربی نگران هستند که ایران با استفاده از این برنامه به دنبال تولید سلاح هسته ای باشد ولی تهران با رد درخواست توقف غنی سازی اورانیوم، ماهیت فعالیت های هسته ای خود را صلح آمیز می داند.


انتقاد از فعالیت سانتریفوژهای جدید


سفير روسيه در بريتانيا در بخش دیگر از سخنان خود با ابراز تاسف از اينکه در مذاکرات اخير وين پيشرفت محسوسی در حل مسئله ايران حاصل نشد، اعلام اين موضوع از سوی تهران را که چهار هزار دستگاه سانتريفيوژ در ايران در حال کار هستند، مورد انتقاد قرار داد.


به گفته يوری فدوتوف، مسکو با اعمال برخی فشارها بر تهران موافق است، اما هنوز هم مانند گذشته معتقد است که بسته پيشنهادی گروه پنج به علاوه يک به ايران مي تواند نتايجی در بر داشته باشد.


اين گروه به ايران پيشنهاد کرده است که در ازای تعليق فعاليت های غنی سازی اش از کمک های اقتصادی و فنی، مانند توليد نيروگاه های آب سبک اتمی برخوردار شود.


مقام های روسيه تاکنون اظهار نظرهاي متفاوتی را در قبال تاثير اختلافات غرب با آن کشور بر سر گرجستان بر موضوع اتمی ايران ابراز داشته اند.


از جمله، ايگور سولتانوفسکی، معاون نماينده روسيه در ناتو، روز هفتم شهريور هشدار داد که موضع اين کشور در قبال برنامه اتمی ايران و جنگ با تروريسم در افغانستان ممکن است تغيير کند، اگر مسکو دريابد که به خاطر مناقشه گرجستان به منافع روسيه خدشه وارد شده است.


همچنين آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، روز هشتم شهريور گفت که سياست ناتو در جهت مناقشه با روسيه و فشار بر آن می تواند منجر به پيامدهايی برگشت ناپذير شود.


با اين حال، به گفته برخی از تحليلگران امور روسيه، پس از آنکه ولاديمير پوتين، نخست وزير اين کشور، در مصاحبه اخير خود با شبکه تلويزيونی سی ان ان اعلام کرد که «روسيه و آمريکا در حل مسئله ايران منافع مشترک دارند» مسکو نشان داد که در شرايط کنونی تمايلی به در پيش گرفتن مسيری جدا از کشورهای غربی در پرونده اتمی تهران ندارد.


XS
SM
MD
LG