لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

بوش، سخنران اصلی کنفرانس «امنيت و دمکراسی» در پراگ


جورج بوش رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس «امنيت و دمکراسی» در پراگ شرکت می کند
جورج بوش رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس «امنيت و دمکراسی» در پراگ شرکت می کند

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا قرار است سخنران اصلی کنفرانس «دموکراسی و امنيت» باشد که در ماه آينده ميلادی، در پراگ، پايتخت جمهوری چک، برگزار می شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، مقام های رسمی اين کشور که خود را برای ميزبانی از رييس جمهوری آمريکا آماده می کند، با اعلام اين خبر گفته اند که بر پايه برنامه ريزی صورت گرفته، آقای بوش سخنران اصلی اين کنفرانس خواهد بود.


قرار است اين کنفرانس در تاريخ پنجم ژوئن در پراگ برگزار شود.


از ديگر سخنرانان اين کنفرانس که بر رابطه ميان ترويج دموکراسی و تقويت امنيت تمرکز دارد، واتسلاو هاول، رييس جمهوری سابق جمهوری چک، خوزه ماريا آزنار نخست وزير سابق اسپانيا و ناتان شارانسکی، سياستمدار اسراييلی و برنده مدال آزادی است که بالاترين جايزه شهروندی در آمريکا محسوب می شود

از ديگر سخنرانان اين کنفرانس که بر رابطه ميان ترويج دموکراسی و تقويت امنيت تمرکز دارد، واتسلاو هاول، رييس جمهوری سابق جمهوری چک، خوزه ماريا آزنار نخست وزير سابق اسپانيا و ناتان شارانسکی، سياستمدار اسراييلی و برنده مدال آزادی است که بالاترين جايزه شهروندی در آمريکا محسوب می شود.


ناتان شارانسکی که اخيرا از سوی جورج بوش به عنوان يکی از بهترين گزينه های واشنگتن برای دموکراسی جهانی معرفی شده است، در باره اهميت اين کنفرانس می گويد:«در عرصه رويارويی های امروزه جهانی، هيچ سلاحی بهتر از ترويج دموکراسی نيست.»


سفر پنج روزه آقای جرج بوش به پراگ، برای مذاکره پيرامون سپر دفاع موشکی آمريکا در جمهوری های چک و لهستان صورت می گيرد.


آمريکا اين طرح را در ماه ژانويه مطرح کرد که در آن منطقه ای نظامی در جنوب غربی پراگ، پايتخت چک، به عنوان بخش سپر دفاع موشکی انتخاب شده است. واشينگتن می گويد که اين برنامه را برای جلوگيری از حمله های احتمالی ايران و کره شمالی اجرا می کند.


آمريکا همچنين از لهستان می خواهد که به عنوان بخشی از اين برنامه سپر دفاعی، ۱۰ پايگاه موشکی در خاک خود ايجاد کند.


چک و لهستان، از کشورهای متحد شوروی سابق، هم اکنون عضو پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو هستند.


روسيه، يکی از پنچ قدرت بزرگ جهان، از مخالفان جدی ايده آمريکا است. مسکو می گويد اجرای اين طرح، می تواند به مسابقه تسليحاتی در اروپا منجر شود.


با وجود اين مخالفت ها، آقای بوش در سفر قريب الوقوع خود به جمهوری چک، دور دوم مذاکرات خود را با مقامات اين کشور آغاز می کند.


دور اول اين مذاکرات در اواخر هفته گذشته انجام شد. ايالات متحده آمريکا، همچنين گفت و گوهای رسمی با لهستان را از روز دوشنبه در ورشو آغاز کرده است. در اين راستا قرار است که آقای بوش در ماه ژوئن از اين کشور هم ديدار کند.


شرکت در اجلاس سران جی هشت که اوايل ماه ژوئن در آلمان برگزار می شود نيز جزو برنامه سفر اروپايی رييس جمهوری آمريکا است.


XS
SM
MD
LG