لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

«رژیم مصر نمی‌تواند در مقابل فشار داخلی و خارجی مقاومت کند»


مخالفان حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر، تا پنجشنبه شب همچنان ميدان التحرير قاهره را به رغم حمله طرفداران وی در کنترل داشته‌اند.

آنان همراه با احزاب مخالف دولت همچنان بر روی اين موضوع پافشاری می‌کنند که حسنی مبارک بايد کناره‌گيری کند و خود را آماده برگزاری يک تظاهرات گسترده ديگر در روز جمعه می‌کنند.

فريده نقاش، مدير تحريريه روزنامه الاهالی، چاپ قاهره، در گفت و گو با راديو فردا، ابتدا درباره حمله طرفداران حسنی مبارک به مخالفان در ميدان التحرير در روزهای پنشجنبه و چهارشنبه می‌گويد:

فريده نقاش، مدير تحريريه روزنامه الاهالی: احمد شفيق، نخست وزير مصر، در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه خود از وقايع پيش آمده در ميدان التحرير و حمله به مخالفان دولت عذرخواهی کرد. او همچنين گفت که نمی‌داند چه کسی اين حمله را انجام داده است. معنای حرف او اين است که نخست وزير و ارتش هيچ اطلاعی از اين درگيری‌ها ندارند.

اما من فکر می‌کنم که چنين نيست و بخش‌هايی از دولت و ارتش در اين ماجرا نقش دارند.


چگونه می توانيد اين گفته خود را ثابت کنيد؟


زيرا کسانی که به تظاهرکنندگان حمله کردند، اين کار را در مقابل چشمان ارتش انجام دادند و کسی هم آنان را متوقف نکرد.

در عين حال، شماری از نيروهای امنيتی که در ميان مهاجمان بودند، توسط تظاهرکنندگان بازداشت شدند.


فکر می کنيد که مواضع احمد شفيق، نخست وزير مصر، کافی بود يا اينکه او بايد اقدامی در اين مورد انجام می‌داد؟

او می‌توانست اقدامات بيشتری انجام دهد. برای مثال، می‌توانست دستور بازداشت مهاجمان را صادر و با آنان برخورد کند تا به اين ترتيب، به افکار عمومی ثابت کند که دخالتی در اين حمله نداشته است.

باز هم اينجا اشاره کنم که بيش از ۱۰۰ نفر از مهاجمانی که توسط جوانان تظاهرکننده بازداشت شدند، عضو نيروهای امنيتی بودند و اگر حکومت می‌خواهد نشان دهد که بی طرف است، بايد پرونده قضايی عليه آنان را به جريان بيندازد.

فکر می کنيد که روند اوضاع در مصر، از جمله روز جمعه که قرار است مخالفان باز هم تظاهرات بزرگی برگزار کنند، چگونه خواهد بود؟


مخالفان پس از برگزاری نماز جمعه در شهر مصر در ميدان التحير تجمع خواهند کرد. دولت هم قول داده است که عليه آنان به زور متوسل نخواهد شد.

اما پيش از اين، ارتش و عمر سليمان، معاون رئيس جمهوری مصر، از مخالفان خواسته بودند که به تظاهرات خود پايان بدهند.


بله. در شرايط کنونی، اوضاع پيچيده و خطرناک است.


رهبران شماری از کشورهای جهان، مانند آمريکا و اتحاديه اروپا، و دبيرکل سازمان ملل متحد خواستار آن شده اند تا انتقال قدرت در مصر فورا و يا به گفته آنها، همين حالا صورت بگيرد. اما حکومت مصر توجهی به اين خواسته نداشته است. نظر شما در اين مورد چيست؟

فکر نمی کنم که رژيم مصر بتواند بيش از اين در مقابل خواست برکناری حسنی مبارک، هم از سوی مخالفان و هم از سوی جامعه جهانی، مقاومت کند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG