لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

وزیر بهداشت ایران از استخدام ۲۳ هزار پرستار خبر داد


مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در کابینه محمود احمدی‌نژاد
مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در کابینه محمود احمدی‌نژاد

مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز پنج‌شنبه وعده داد که دستور رئيس جمهور مبنی بر استخدام ۲۳ هزار پرستار «همين امسال» اجرا ‌شود، اما اضافه کرد که مجوز استخدام پرستاران هنوز به وزارتخانه او نرسيده است.

سخنان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند روز پس از درخواست سازمان نظام پرستاری برای برگزاری چند تجمع در اعتراض به استخدام نشدن این ۲۳ هزار پرستار ابراز شده است.

چند روز از اعلام درخواست سازمان نظام پرستاری برای برگزاری تجمعی پنج مرحله‌ای در اعتراض به استخدام نشدن ۲۳ هزار پرستار نگذشته بود که وزير بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس از اجرايی شدن دستور محمود احمدی‌نژاد در اين مورد خبر داد.

اين در حالي است که به گزارش برخی از وب‌سايت‌های خبری در ايران، اين دستور تاکنون پنج بار صادر شده، اما در عين حال، به گفته شمس‌الدين شمس، رئيس شورای عالی نظام پرستاری، دولت با استخدام ۲۳ هزار پرستار مخالفت کرده است.

مرضيه وحيد دستجردی گفت: «استخدام پرستاران دستور اکيد رئيس جمهور است که حتما از زمانی که مجوز داده شود، اين استخدام صورت خواهد گرفت.»

البته وی اشاره کرد که مجوز استخدام پرستاران هنوز از سوی معاونت نظارت راهبردی رياست جمهوری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نرسيده و افزود: «ممکن است تمام ۲۳ هزار نفر امسال استخدام نشوند، اما برنامه اين است که بر اساس کمبودهای هر استان که قبلاً تعيين شده اعلام فراخوانی صورت گيرد.»

پيشتر، غضنفر ميرزابيگی، رئيس کل سازمان نظام پرستاری، روز ۱۳ آذرماه گفته بود که خواسته‌های پرستاران به طور رسمی از طريق مجامع قانونی پيگيری می‌شود و افزوده بود: «درخواست تجمع پنج مرحله‌ای به استانداری تهران داده می‌شود و اين سازمان تا دو هفته برای موافقت با درخواست تجمع يا حل مشکل منتظر می‌ماند.»

رئيس کل سازمان نظام پرستاری گفته بود که در مرحله اول ۱۰۰ نفر از پرستاران شامل ۳۰ نفر از اعضای شورای عالی نظام پرستاری و ۷۰ نفر از روسای هيئت مديره‌های نظام پرستاری در تجمع در مقابل معاونت برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی حضور می‌يابند و برای مراحل بعدی نيز تجمع ۵۰۰، ۲۵۰۰ و پنج هزار نفری پرستاران پيش‌بينی شده است.

اين در حالي است که وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است که بعيد می‌داند پرستاران چنين کاری را انجام دهند.

درخواست برای استخدام ۲۳ هزار پرستار در شرايطی صورت می‌گيرد که بر اساس استانداردها، به ازای هر تخت بيمارستانی بايد يک و هشت دهم پرستار وجود داشته باشد.

اما به گفته رئيس کل سازمان نظام پرستاری، اين استاندارد برای بيمارستان‌های ايران رعايت نشده است.

آقای ميرزابيگی همچنين به خواسته‌های ديگر جامعه پرستاری ايران اشاره کرده بود که به گفته او، اجرای کامل قانون ارتقای بهره‌وری نيروهای بالينی نظام سلامت است.

در اين قانون، کاهش ساعت کار پرستاران، محاسبه ضريب ۱.۵ برای نوبت‌های شب و ايام تعطيل، ممنوعيت کار بيش از ۱۲ ساعت متوالی، پرداخت حقوق و مزايا به صورت ترکيبی از دو روش ثابت و مبتنی بر عملکرد و محسوب شدن پرستاری در زمره مشاغل سخت و زيان‌آور پيش‌بينی شده است.

XS
SM
MD
LG