لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

دو نماینده مجلس: سرویس‌های اطلاعاتی خارجی بدنبال جذب جوانان مرزنشین هستند


حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس
حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس

دو نماینده مجلس با هشدار نسبت به «جذب» جوانان مرز‌نشین از سوی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی٬ از مقام‌های مسئول در ایران خواستند موضوع «بیکاری» در مناطق مرز‌نشین را حل و فصل کنند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی٬ نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس روز چهارشنبه ۲۲ دی به وب‌سایت «خانه ملت» گفت که «پشت مرز‌ها هزاران سازمان امنیتی و اطلاعاتی مشغول جذب جوانان هستند».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

آقای رحیمی جهان‌آبادی افزود: «اگر شغل وجود داشته باشد، آنها {جوانان} فریب دسیسه‌های دشمن را نمی‌خورند و اگر مرز امنیت نداشته باشد کشور امنیت ندارد و امنیت پایدار در گرو امنیت در مرزهاست.»

این نماینده مجلس همچنین اضافه کرد: «امنیت در مرز‌ها در گرو حل معضل بیکاری اس.٬ لذا از شورای عالی امنیت ملی تقاضای اهمیت بیشتر به مناطق مرزی داریم تا ناامنی در کشور گسترش پیدا نکند.»

حسین نقوی حسینی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، هم در همین رابطه به خبرگزاری «میزان» گفت که «باید مشکلات از سر راه مرزنشینان برداشته شود تا دشمنان از این قضایا سوء استفاده نکنند».

آقای نقوی حسینی همچنین برنامه‌ریزی برای «نفوذ» به مرزنشینان را بخشی از فعالیت «دشمنان» ارزیابی کرد و افزود که این سیاست «جزئی از پازل آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها» در سال‌های اخیر بوده است.

این نماینده مجلس گفت که «دشمنان سعی می‌کنند از آن طرف مرز‌ها دام‌هایی را برای جذب مردم ما در این طرف بگسترانند.»

وی همچنین خبر داد در کمیسیون امنیت ملی بحث‌هایی در مورد راه‌های افزایش درآمد مرزنشینان مطرح می‌شود که هدف از این بحث‌ها رفع نیاز مرز‌نشینان است تا «از کسانی که می‌خواهند آ‌ها را تحریک کنند تاثیر نپذیرند.»

پدیده بیکاری در ایران یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی خانواده‌ها محسوب می‌شود و خانواده‌های قابل توجهی در مناطق مرزنشین با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند.

دولت در سال‌های اخیر طرح‌ها و معافیت‌ها و امتیاز‌های اقتصادی ویژه‌ای به برخی ساکنان مناطق مرز‌نشین ارائه کرده‌‌ تا آمار بیکاری و مشکلات اقتصادی در این مناطق را کاهش بدهند.

یکی از این طرح‌ها مربوط به اختصاص سود حاصل از فروش بنزین به ۱۰ تا ۱۵ هزار خانواده مرزنشین در استان سیستان و بلوچستان است.

سوم مرداد ماه امسال نیز ایرج رستم‌زهی٬ نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با اعلام این خبر گفته بود که این طرح از چند ماه پیش آغاز و تاکنون «سه مرحله از این سود به حساب سرپرستان خانوارهای مرزنشین واریز شده است».

این طرح آن‌طور که برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند در سال ۱۳۹۲ در دستور کار دولت قرار گرفت و به گفته این نماینده مجلس از چند ماه پیش اجرای آن آغاز شده است.

خبرگزاری فارس شهریور سال ۱۳۹۲ این طرح را «سؤال برانگیز» و عامل «مشروعیت بخشی به خروج سرمایه‌‌های کشور» خوانده بود.

سال ۱۳۹۳ هم حسن عراقی‌زاده٬ معاون بهداشت و درمان سپاه از آمادگی این نهاد نظامی برای همکاری با وزارت بهداشت جهت برطرف کردن مشکلات سلامت مرزنشینان کشور خبر داده بود.

عراقی‌زاده گفته بود که «معاونت بهداشت و درمان سپاه پاسداران قالب خدمات سلامت خود را در بیمارستان‌های استان‌های مرزنشین ارائه می‌دهد».

به گفته وی «هم اکنون در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان و دیگر استان‌های مرزنشین٬ مردم ساکن این مناطق از خدمات حوزه سلامت بهداشت و درمان سپاه بهره می‌برند.»

XS
SM
MD
LG