لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

تاخیر ایران در توسعه بندر چابهار؛ هند انتقاد کرد


Iran -- Chabahar Port , undated
Iran -- Chabahar Port , undated

منابع هندی می گویند که این کشور در بودجه سالانه خود ۲۳۵ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار ایران در نظر گرفته است، اما تهران به رغم چند بار تذکر، هنوز اقدامی برای آزاد کردن اولین قسط این خط اعتباری انجام نداده است.

روزنامه «تایمز هند» از قول چند مقام دولتی که نخواستند نام شان فاش شود، گزارش داد که دولت هند از سال ۲۰۱۵ میلادی این مبلغ را در بودجه لحاظ کرده است و قرار بود اولین قسط آن به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار تحویل داده شود، اما ایران هنوز درخواست رسمی برای دریافت این خط اعتباری را ارائه نداده است.

این گزارش می افزاید که بدون درخواست رسمی دولت ایران، امکان آزاد شدن این وجه وجود ندارد و تهران به رغم چندین بار تذکر بانک «صادرات و واردات هند» هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است.

در اواخر ماه مه ۲۰۱۵ میلادی، ایران و هند قرارداد توسعه بندر چابهار را امضا کردند و بر اساس این قرارداد، بانک «صادرات و واردات هند» باید خط اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری برای ایران باز کند. یک خط اعتباری دیگر نیز به مبلغ ۸۵ میلیون دلار بعدا برای توسعه دو لنگرگاه در این بندر میان دو کشور امضا شد.

بندر چابهار، هم برای ایران و هم هند، پروژه ای استراتژیک حساب می شود. این بندر به عنوان رقیب بندر گوادر پاکستان تعریف شده است. دو بندر به فاصله ۸۰ کیلومتری همدیگر قرار دارند و عرصه ای برای رقابت ایران و پاکستان برای تبدیل شدن به چهارراه ترانزیتی منطقه هستند. همزمان با قرارداد ایران و هند، چین و پاکستان نیز یک قرارداد ۴۶ میلیارد دلاری شامل توسعه بندر گوادر را امضا کردند که این پروژه سال گذشته با سرمایه گذاری های کلان چین در پاکستان افتتاح شد.

هند می خواهد با راه اندازی بندر چابهار، کالاهای خود را با دور زدن پاکستان به افغانستان و آسیای مرکزی ارسال کند. چین نیز همین هدف را از خاک پاکستان تعقیب می کند.

روزنامه «تایمز هند» از قول مقام های هند نوشت که دهلی نو به ایران گفته که آماده است چهار ماه بعد از درخواست رسمی ایران، خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری را باز کند، اما ایران هنوز درخواستی برای آن نداده است.

بندر چابهار توسط دولت ایران به طور رسمی به عنوان یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی معرفی شده است. با توجه به وضعیت منطقه آزاد تجاری، اهمیت بندر چابهار در تجارت بین‌المللی نیز افزایش یافته است.

هنوز مقام های ایران اعلام نکرده اند که چرا تاکنون برای دریافت خط اعتباری ۲۳۵ میلیون دلاری هند اقدامی انجام نداده اند.

XS
SM
MD
LG