لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

فهرست نامزدهای زن برای وزارت به حسن روحانی ارائه شد


شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران، فهرست نامزدهای زن برای وزارت را به حسن روحانی ارائه کرده است.
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران، فهرست نامزدهای زن برای وزارت را به حسن روحانی ارائه کرده است.

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد که شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران، فهرست نامزدهای زن برای وزارت را به حسن روحانی ارائه کرده است و معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز اعلام کرد که آقای روحانی برای حضور زنان در سمت‌های مدیریتی «ارشد» برنامه دارد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، در مصاحبه با شماره روز پنجشنبه هشتم تیرروزنامه «اعتماد»، با اشاره به عملکرد «بسیار خوب» معاونان زن وزرای دولت یازدهم گفت که ممکن است برخی از آنان به عنوان وزیر انتخاب شوند.

وی همچنین خبر داد که شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، فهرستی از نامزدهای زن برای وزارت را به حسن روحانی ارائه کرده است.

خانم ابتکار به تعداد این زنان و دیگر جزئیات این فهرست اشاره ای نکرد و گفت که هنوز درباره انتخاب اعضای دولت دوازدهم تصمیم گیری نشده است.

پس از انتخاب دوباره حسن روحانی به ریاست جمهوری،‌ برخی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی خواستار حضور بیشتر زنان در دولت دوم او شده‌اند و شهیندخت مولاوردی نیز پیش‌بینی کرده است که در دولت بعدی، دو یا سه وزیر زن به مجلس معرفی خواهند شد.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نیز روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه «شرق» از تدوین اسامی و شاخص‌های زنان وزیر در قالب کمیته‌ای به ریاست خانم مولاوردی خبر داد.

پیش از این، تعدادی ازفعالان زنان و نمایندگان زن سابق و فعلی مجلس روز ۲۴ تیر، با اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، دیدار کرده بودند. پس از این دیدار، رسانه ها اعلام کردند که فهرستی از نامزدهای زن برای وزارت و دیگر سمت‌های مدیریتی به آقای جهانگیری ارائه شده است.

در این میان، حسن روحانی پس از انتخاب دوباره به ریاست جمهوری درباره انتخاب وزیران زن اظهار نظر مستقیمی نکرده است.

با این همه، وی روز سوم تیر گفته بود که ‏برای حضور زنان «در رده‌های مدیریتی، باید تلاش بیشتری کرد. مشخص است خانمی را که در رده‌های ‏مدیریتی نبوده، نمی‌توان یک مرتبه در یک رده بالایی از مدیریت قرار داد، بلکه باید قدم‌به‌قدم گام ‏برداشت».‏

درهمین حال، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، اعلام کرد که حسن روحانی برای حضور زنان در «پست‌های مديريتی ارشد» برنامه دارد اما وی به جزئیات برنامه آقای روحانی اشاره ای نکرد.

در دولت دوم محمود احمدی نژاد برای نخستین بار در جمهوری اسلامی ایران، سه وزیر زن معرفی شدند که مجلس تنها به مرضیه وحید دستجردی، برای تصدی سمت وزارت بهداشت رای داد.

در دولت اول آقای روحانی هیچ وزیر زنی معرفی نشد، اما الهام امین‌زاده به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور، معصومه ابتکار به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و شهیندخت مولاوردی به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دولت حضور داشتند.

در سال ۹۵ خانم امین‌زاده به سمت مشاور رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب و مجید انصاری جایگزین او در سمت معاون حقوقی رئیس جمهور شد.

در دولت آقای روحانی همچنین چهار زن به عنوان معاون وزیر منصوب شدند.از جمله مرضیه شاهدایی، نخستین زنی بود که پس از انقلاب ۵۷ به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت منصوب شد.

در دولت آقای روحانی همچنین برای نخسین بار در استان های مختلف، تعدادی از زنان به عنوان معاون استاندار، فرماندار و بخشدار منصوب شدند.

XS
SM
MD
LG