لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

افزایش قربانیان دود و گرما در مسکو


 مرکز مسکو در دود
مرکز مسکو در دود
تحت تاثير گرمای سوزان و دود شديد ميزان متوسط مرگ و مير روزانه در مسکو تقريبا دو برابر شده و دود غليظ ناشی از آتش سوزی ‌های گسترده در اطراف اين شهر برای سومين هفته پياپی پايتخت روسيه را بستوه آورده است.

خبرگزاری رويترز از مسکو گزارش می‌دهد که ماموران آتش نشانی با آتش سوزی گسترده‌ای به ابعاد ۱۷۰۰ کيلومتر مربع دست و پنجه نرم می‌کنند و به گفته سازمان هواشناسی روسيه درجه حرارت در هفته ‌ای اخير شديدترين موج گرما در يک هزار سال گذشته بوده است.

مسئولان بهداشت شهر مسکو می‌گويند تعداد متوسط مرگ و مير در اين شهر که معمولا روزانه ۳۷۰ نفر بوده تحت تاثير دود و گرمای شديد اکنون تقريبا دو برابر شده و به مرز ۷۰۰ نفر رسيده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز تا روز دوشنبه مقامات بهداشت شهر مسکو و دولت مرکزی هيچيک آمار و اطلاعاتی را در مورد تلفات ناشی از گرما و آلودگی فضای شهر منتشر نکرده بودند.

عدم اطلاع‌رسانی باعث به وجود آمدن اين سوء ظن شد که گويا مقامات دولتی مثل روش دوران اتحاد شوروی قصد دارند اطلاعات را مخفی نگاه دارند. اما اکنون اعلام شده که براثر اين آتش سوزی گسترده که چندين روستا را نيز نابود کرده است حداقل ۵۲ نفر کشته شدند.

همزمان خشکسالی کم سابقه در روسيه باعث شده که دولت صادرات غلات را ممنوع کند. ولاديمتر پوتين هفته گذشته اعلام کرده که صادرات اين محصولات از ماه اوت تا پايان سال جاری ميلادی متوقف خواهد شد.

تحت تاثير اين رويداد بهای غلات در بازار جهانی و به خصوص گندم به بالاترين رقم در سی سال گذشته رسيده و احتمال بروز بحران در فروش و توزيع مواد غذايی را تشديد خواهد کرد.

به گفته برخی از کارشناسان امور کشاورزی ميزان توليد غلات روسيه امثال به نسبت سال‌های گذشته يک سوم کاهش خواهد يافت. شکر نيز يکی ديگر از محصولات کشاورزی روسيه است که تحت تاثير وضعيت جوی امسال توليد آن کمتر خواهد شد.

منتقدان دولت روسيه می‌گويند واکنش نخست وزير و دستگاه‌های دولتی به بحران ناشی از آتش سوزی گسترده بسيار کند و سخت بوده است اما نظرسنجی‌های جديد نشان می‌دهد که از ميزان محبوبيت آقای پوتين کاسته نشده است.

خبرگزاری رويترز در پايان گزارش می‌دهد که برخی از موسسات خصوصی يا ادارات دولتی در هفته‌های اخير نمی توانند به طور کامل به کار خود ادامه دهند ولی در مجموع اهالی شهر مسکو به زندگی عادی خود مشغول هستند و اکثر مردم در سر کارهای خود حاضر می‌شوند.

شهروندان مسکو به هر وسيله‌ای که می‌توانند يک نوع ماسک تنفسی برای مقابله با دود شديد در سطح شهر مهيا کرده‌اند. اما مشکل به خصوص برای سالمندان و ساکنين مجموعه‌های مسکونی قديمی اين است که اين ساختمان‌ها هيچ يک دستگاههای تهويه مطبوع ندارند و در بسياری از منازل حتی يک پنکه معمولی نيز يافت نمی‌شود.
XS
SM
MD
LG