لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

تأکید مجدد ترکیه؛ طرح دفاع موشکی ناتو نباید ایران را هدف قرار دهد


عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه
عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه
عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه پیش از سفر به لیسبون پرتغال برای شرکت در نشست ناتو، گفت که طرح سپر موشکی ناتو نباید ایران را هدف بگیرد. وی هم‌چنین افزود که: «به نظر می‌آید در ناتو بر سر این موضوع توافق وجود دارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای گل در آنکارا به خبرنگاران گفت: «ما قاطعانه با نام بردن از یک کشور خاص به عنوان تهدید مخالفیم و این طور به نظر می‌آید که درخواست ما پذیرفته شده‌است.»

رهبران ۲۸ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، طی روزهای جمعه و شنبه به منظور راه‌اندازی طرح سپر موشکی اروپا در لیسبون گرد هم آمده‌اند. مخالفت‌های ترکیه با نام بردن از «تهدید ایران» در حالی است که طرح ساخت شبکه‌ای از موشک‌های رهگیر بالیستیک در اروپا، به گفته ایالات متحده برای حفاظت از حریم هوایی اروپا علیه «حملات موشکی احتمالی ایران» طراحی شده‌است.

رئیس جمهور ترکیه روز جمعه تأکید کرد که سازمان ناتو یک ائتلاف دفاعی است که از اعضایش در برابر «هر گونه تهدید بالیستیک» دفاع می‌کند. وی افزود که این سازمان «برای ارعاب و تهدید تشکیل نشده» و «ترکیه نمی‌تواند به پروژه‌ای بپیوندد که کشور خاصی را هدف می‌گیرد.»

آقای گل در ادامه گفت: «این پروژه باید تمامی اعضای ناتو را بدون استثنا پوشش دهد... این پروژه ایران را هدف نخواهد گرفت و حرف ما این است.»

به گفته دیپلمات‌ها، در آستانه برگزاری نشست لیسبون بحث‌ها بر سر مسئله نام بردن از ایران به عنوان یک تهدید در اسناد پروژه موشکی ناتو «به‌شدت» ادامه داشته‌است.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت سازمان ناتو «نیازی به نام بردن» از کشورهایی که طرح سپر موشکی برای دفاع در برابر آنها طراحی شده ندارد.

آقای راسموسن در این مورد افزود: «بیش از ۳۰ کشور فناوری موشکی دارند یا خواهان دستیابی به آن هستند... دلیلی وجود ندارد که از کشور مشخصی نام برده شود زیرا از این کشورها بسیار هستند.»

سازمان ناتو قصد دارد سامانه‌های پدافند موشکی موجود در کشورهای عضو را با موشک‌هایی که قرار است در آینده ساخته شود مرتبط کند و بدین‌وسیله چتری دفاعی بر فراز حریم هوایی اروپا ترتیب دهد. به گفته مقام‌های اروپایی این طرح در حدود ۲۰۰ میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت.

ترکیه که در ماه‌های اخیر حساسیت بیشتری نسبت به دارا بودن روابط خوب همسایگی با جمهوری اسلامی ایران از خود نشان می‌دهد گفته‌است هرگونه سند نهایی طرح سپر موشکی ناتو که در آن از ایران به عنوان تهدید نام برده شده باشد را امضا نمی‌کند.

با این وجود دولت کنونی ترکیه، که خاستگاه اسلام‌گرایانه دارد، می‌گوید بهبود مناسبات ترکیه با همسایگان خاورمیانه‌ای و منطقه‌ایش به معنی کاهش روابط قوی این کشور با غرب نیست.
XS
SM
MD
LG