لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

ایران اتهام جاسوسی در عربستان سعودی را «واهی و بی اساس» دانست


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه شنبه ۱۶ آذر در واکنش به صدور احکام اعدام برای ۱۵ تن در عربستان سعودی به اتهام جاسوسی برای آن کشور گفت که تهران هیچگونه فعالیت مغایر با مقررات بین‌المللی و اصول دیپلماتیک در عربستان نداشته است و ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای قاسمی اتهام جاسوسی را «واهی و بی‌اساس» نامید و افزود که این اتهام «با اغراض سیاسی مطرح می‌شود که کذب و مردود است.»

پیش از این، رسانه‌های رسمی عربستان سعودی روز سه شنبه خبر داده بودند که یک دادگاه در این کشور ۱۵ تن را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاه ویژه کیفری شهر ریاض، همچنین ۱۵ تن دیگر را در همین رابطه به حبس، از شش‌ ماه تا ۲۵ سال، محکوم کرده و دو نفر دیگر را نیز در این پرونده تبرئه کرده است.

به نوشته رسانه‌های عربستان سعودی، بسیاری از افرادی که در ارتباط با این پرونده برای شان حکم صادر شده است، از کارکنان سابق وزارت دفاع و وزارت کشور عربستان سعودی هستند.

بر اساس این گزارش ها، آنها متهمند که «با ایجاد یک حلقه جاسوسی، اطلاعات حساس نظامی و امنیتی را به ایران گزارش کرده و قصد داشتند به منافع اقتصادی سعودی و انسجام جامعه عربستان ضربه زده و به نزاع فرقه‌ای دامن بزنند.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، برخی از این افراد همچنین متهم هستند که با آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دیدار کرده‌اند.

در این میان، احکام صادرشده برای این افراد قابل فرجام‌خواهی است و احکام اعدام ۱۵ متهم یادشده نیز قرار است برای تأیید به دفتر پادشاه عربستان سعودی فرستاده شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان دیدبان حقوق بشر دادگاه ۳۲ تن در عربستان سعودی را «مضحکه عدالت» توصیف کرده و گفته که این دادگاه «حتی اصول ابتدایی حقوق متهمان را در روند دادرسی خود رعایت نکرده است.»

به نوشته ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «عربستان نباید به دنبال وارد کردن اتهامات واهی به جمهوری اسلامی ایران با هدف بهره‌برداری‌های سیاسی و افزایش تنش در منطقه باشد.»

بهرام قاسمی همچنین درباره هویت و اتهام های وارد شده علیه برای یک فرد ایرانی متهم به جاسوسی گفت:« دولت عربستان تاکنون هیچگونه اطلاعاتی به جمهوری اسلامی ایران درباره این فرد ادعایی ارائه نکرده است.»

رسیدگی قضایی به پرونده این ۳۲ تن در ماه فوریه و یک ماه پس از آن آغاز شد که ریاض روابط دیپلماتیک خود با ایران را به خاطر حمله افرادی به ساختمان‌های دیپلماتیک آن کشور در تهران و مشهد قطع کرد.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه در عربستان سعودی، گروهی از افراد که از آنها با عنوان «خودسر» یاد می‌شود پس از تجمع های اعتراضی در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری آن کشور در مشهد به این ساختمان ها حمله و خساراتی وارد کردند.

پیش از آن، ریاض، تهران را متهم به دخالت در امور داخلی عربستان سعودی کرده بود. اتهامی که تکذیب ایران را به همراه داشته است. در مقابل، تهران، ریاض را متهم می کند که به گروه های سلفی در ایران کمک می کند. عربستان سعودی این اتهام را رد می کند.

دو کشور همچنین در مورد مسایل منطقه ای با هم اختلاف دارند و یکدیگر را به دخالت در امور کشورهای عراق، سوریه و یمن می کنند.

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت:« سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای حوزه خلیج فارس، رعایت حسن همجواری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها است.»

XS
SM
MD
LG