لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

نامه به روحانی؛ انجمن جامعه شناسی از بازنگری در دروس پژوهشگری انتقاد کرد


انجمن جامعه شناسی ایران در نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از طرح «بازنگری در عنوان های درس‌های کارشناسی رشته پژوهشگری علوم اجتماعی» انتقاد کرد.

به گزارش وبسایت انجمن جامعه شناسی ایران، در این نامه که به آقای روحانی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته شده، به انتقادها از این طرح پرداخته و آمده است:«منتقدان، تناقضات و نقاط ضعف متعددی در این سند دیده اند و تصویب و اجرای عجولانه آن را قبل از مداقه کافی به ضرر ارتقا و تحول علوم اجتماعی در ایران دانسته اند».

انجمن جامعه شناسی ایران با اعلام اینکه فرایند، روش و نتایج این بازنگری را برای علوم اجتماعی ایران «مثبت ارزیابی نمی کند» افزود: «عملی شدن این تصمیم ها به جهت پشتوانه ضعیف کارشناسی و علمی آن و عدم مقبولیت فرایند و ساز و کار انجام این بازنگری نزد اجتماع علمی دانشگاهی منجر به نتایج نامطلوبی در کیفیت آموزش این رشته خواهد شد».

این انجمن در نامه خود به حسن روحانی همچنین افزود که عملی شدن این تصمیم ها منجر به «تضعیف جایگاه وسرمایه اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دست اندرکاران این برنامه در میان اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان علوم اجتماعی خواهد شد».

با این همه، انجمن جامعه شناسی ایران در نامه خود توضیحی در مورد «تصمیم هایی» که در نامه خود اشاره کرده، نداده است.

این انجمن در ادامه نامه خود خواستار ان شد که برای تصمیم‌گیری درباره عناوین و محتوای هر رشته علمی، با مشارکت دانشگاه ها و انجمن های علمی مرتبط و همراه با گفت و گوی علمی و انتقادی در فضای دانشگاه ها و در صورت لزوم، فضای عمومی (رسانه ها) و به کمک «خرد جمعی» همة کنشگران علاقه مند به موضوعانجام شود.

انجمن جامعه شناسی ایران با اعلام اینکه در فرایند تهیه این سند از ظرفیت دانشگاه ها به صورت کامل و به شیوه صحیح استفاده نشده است اضافه کرد که از انجمن های علمی و تخصصی این رشته هیچ دعوتی برای شرکت در جلسات به عمل نیامده است.

بر اساس این نامه، در آیین نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی بر عضويت دو تن از صاحب نظران عضو انجمن‌های علمی دانشگاهی در ترکيب اعضای شورا تاکيد شده است.

انجمن جامعه شناسی ایران اشاره کرد که به هیچ عنوان مورد مشورت قرار نگرفته است.

در این نامه همچنین از «تفکیک امر برنامه ریزی درسی برای رشته های علوم انسانی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» به عنوان نهاد دولتی متخصص و مسئول آموزش و پژوهش دانشگاهی در دولت محمود احمدی نژاد انتقاد شده است.

انجمن جامعه شناسی ایران نوشته است که «برنامه پیشنهادی کنونی منجر به تربیت فارغ التحصیلانی خواهد شد که نه از مهارت های کافی برای شناخت، مداخله و احیاناً مشارکت در سیاستگذاری برای حل مسائل مبرم اجتماعی، که جامعه امروز ما با خیل وسیعی از آن ها روبه روست، برخوردارند و نه می توانند به توانایی های علمی و نظری این رشته چیزی بیفزایند».

در ارتباط با این نامه، جواد‌ میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌ مد‌یره انجمن جامعه‌شناسی به روزنامه «شهروند‌» گفت:«کسانی که می‌خواهند‌ علوم انسانی را اسلامی، بومی یا به‌ زعم خود‌شان اعتلا د‌هند‌، به جای این‌که از بد‌نه علوم اجتماعی باشند‌، مبتنی بر یک امر بروکراتیک بود‌ه‌اند‌؛ یعنی تغییر و تحولات علمی را وقتی به امری بوروکراتیک تقلیل د‌هیم، باعث خفگی د‌ر فضای آکاد‌میک خواهد‌ شد‌».

پیشتر، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت الله احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، در آذر ماه ضمن درخواست برای تبدیل دانشگاه به صورت مسجد و کانون عبادت در آید، گفته بود: «معنای وحدت حوزه و دانشگاه آمیختگی دین و علم و نجات تعلیم و تربیت و علم تجربی از سکولاریسم است».

این در حالیست که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز ۱۵ مهر، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با انتقاد از کسانی که، به گفته او، «‌می‌خواهند بخشی از علوم را حذف کنند» گفته بود که اسلامی کردن علوم انسانی «به مفهوم کنار گذاشتن دانش بشری نیست».

موضوع « اسلامی کردن دانشگاه‌ها» و مخالفت با سکولاریسم در دانشگاه های ایران از همان سال‌های نخست پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ مطرح و با انقلاب فرهنگی و بستن دانشگاه‌ها در سال ۱۳۵۹ وارد مرحله عملی شد.

چند سال بعد از انقلاب فرهنگی با بازگشایی دانشگاه‌ها، شمار زیادی از اساتید و دانشجویان پاکسازی شدند.

در این حال، در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بار دیگر آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مسئولان عالی رتبه جمهوری اسلامی بر مساله اسلام کردن دانشگاه ها تاکید کردند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم دولت احمدی نژاد نیز در خرداد سال ۱۳۹۰ با اشاره به این که «علوم انسانی اسلامی مطالبه جدی» رهبر جمهوری اسلامی است گفته بود که «اسلامی کردن علوم انسانی در کشور از رفتن به فضا هم سخت‌تر است».

در این میان، به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، جتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز ۲۶ دی با اعلام اینکه «دروس دانشگاهی هر پنج سال بازنگری می شود» گفت:« خوشبختانه توانستیم بسیاری از دروس علوم انسانی و هنر بازنگری شود».

XS
SM
MD
LG