لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

واکنش ها به انتشار سخنان منتسب به ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس


انتشار سخنان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در جلسه روز دوشنبه ۲۹ آذر، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سوی جواد کریمی قدوسی، یکی از اعضای این کمیسیون، واکنش های مختلفی را ایجاد کرده است.

جواد کریمی قدوسی روز چهارشنبه اول دی، بخشی از سخنان منتسب به آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در برگه‌های چاپ شده در اختیار برخی از خبرنگاران قرار داده بود.

این نماینده مجلس در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: «وزیر امور خارجه در جلسه اظهار کرده که در موضوع برجام می‌پذیرم اشتباه کردیم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم.»

آقای کریمی قدوسی افزود: وزیر امور خارجه در این جلسه گفته «من اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم. اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم.»

وزیر امور خارجه در جلسه اظهار کرده که در موضوع برجام می‌پذیرم اشتباه کردیم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم.
جواد کریمی قدوسی،نماینده مجلس

اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه انتشار برخی سخنان آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را «کاملا نادرست٬ مخدوش و گزینشی» توصیف کرد.

این جلسه بین محمد‌ جواد ظریف و تعدادی از معاونان وی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و با هدف بررسی قانون تمدید تحریم های جدید آمریکا علیه ایران تشکیل شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه نقل ‌قول ‌های بیان شده از سوی این نماینده مجلس را رد کرد و گفت: وی در جلسه وزیر امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور نداشته است.

بهرام قاسمی افزود: «قول ایشان {کریمی قدوسی} از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و به منظور بهره‌برداری‌های خاص تحریر و تنظیم شده است.»

وی اضافه کرد که نقل قول‌های منتشرشده «وارونه جلوه دادن واقعیات و اظهارات وزیر امور خارجه» است.

آقای قاسمی در ادامه اقدام جواد کریمی قدوسی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، را «ناروا و دور از شئون اخلاقی» دانست و افزود: تمامی ما باید به این شئون پایبند باشیم.

سخنگوی وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد: «نقل قول مطالب صحیح از جلسات محرمانه هم بر خلاف مصالح و امنیت ملی کشور است؛ حال آنکه نقل قول‌های نادرست، صد درصد خلاف اخلاق و مصالح کشور و نظام تلقی می‌شود.»

در این ارتباط، علیرضا رحیمی٬ عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم گفت که «اظهارات غیرمسئولانه در مورد صحبت‌های آقای ظریف اجحاف به وزیر و همچنین کمیسیون است و یک اقدام غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای» به شمار می رود.

این نماینده مجلس افزود: «آنچه به نقل از آقای دکتر ظریف مطرح شده کذب محض است و مطلقاً در کمیسیون مطرح نشده است.»

این در حالی است که اکبر رنجبرزاده٬ عضو هیئت رئیسه مجلس، به خبرگزاری فارس گفت: «بازبینی فیلم جلسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه»، نقل‌قول‌های کریمی قدوسی را تائید می‌کند.

آقای رنجبر‌زاده افزود: «فیلم این جلسه با حضور بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه، ‌ جهانبخش محبی‌نیا و جواد کریمی قدوسی بازبینی» شده است.

جواد کریمی قدوسی هم در همین رابطه با خبرگزاری مهر گفت: پس از بازبینی فیلم جلسه تمام آنچه او گفته بود «مستند و عین صحبت‌های آقای ظریف بوده است و متن کامل اظهارات آقای ظریف در نوار کمیسیون موجود» است.

بحث جدید درباره برجام و توافق اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک در شرایطی مطرح شده است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و هیئت مذاکره کننده اتمی ایران بارها از سوی برخی از نمایندگان اصول گرای مجلس و نیز هواداران رهبر جمهوری اسلامی مورد انتقاد قرار گرفته اند. این انتقادها با واکنش آقای ظریف و نیز حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG