لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۹

ظریف: ایران و عربستان برای پایان بحران در سوریه و یمن همکاری کنند


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که برای شرکت در مجمع داووس در سوئیس به سر می برد روز چهارشنبه، ۲۹ دی، گفت: تهران و ریاض «باید برای پایان دادن به بحران در سوریه و یمن همکاری کنند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ظریف که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس سخن می‌گفت، به همکاری موفقیت آمیز ایران و عربستان سعودی در لبنان اشاره کرد.

وی افزود که «دو کشور عملا موفق شدند که روند انتخابات ریاست جمهوری در لبنان را به حرکت درآورند.»

به نوشته رویترز، میشل عون، یکی از رهبران مسیحی در لبنان، هفته گذشته به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب شد. آقای عون متحد نزدیک گروه حزب الله لبنان است که مورد حمایت ایران قرار دارد.

انتخاب میشل عون با استقبال تهران مواجه شده است.

به گزارش رویترز، محمدجواد ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «دلیلی ندارد که ایران و عربستان سعودی سیاست خصمانه ای علیه یکدیگر داشته باشند.»

وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد که دو کشور می توانند برای پایان دادن به شرایط فلاکت‌بار مردم سوریه، یمن و بحرین و هر نقطه دیگری از منطقه همکاری کنند.

عربستان سعودی و ایران از جناح های متضاد در سوریه، یمن، عراق و بحرین حمایت و هر یک، طرف مقابل را به دخالت در امور این کشورها متهم می‌کنند.

مناسبات دو کشور پس از اعدام یک روحانی مخالف در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد قطع شد.

یک روز پیش از سخنان آقای ظریف، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی با انتقاد از عربستان سعودی و اینکه این کشور «مشکل را شروع کرد» گفته بود: «به نفع عربستان است که حملات به یمن و مداخله در بحرین را پایان دهد.»

آقای روحانی با این همه ابراز امیدواری کرد که «ریشه‌های مسئله حل شود چون ما می‌خواهیم در منطقه صلح و ثبات برقرار شود».

او با اشاره به این موضوع که «ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد و نمی‌خواهد این کشور در منطقه حذف شود» اضافه کرد: «وقتی عربستان به کشورهای همسایه خود حمله و مداخله می‌کند و تروریست‌ها از منابع آن‌ها استفاده می‌کنند مشکل ایجاد می‌شود.»

با این همه، حسن روحانی گفت: «اگر عربستان تصمیم‌هایی اتخاذ کند ما نیز حاضریم به عربستان کمک کرده و در کل منطقه‌ای با ثبات و وحدت بیشتر ایجاد کنیم.»

«در صورتی که آقای ترامپ از برجام خارج شود، دنیا به آخر نخواهد رسید»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه ایران در بخشی از سخنانش در داووس گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، در صورت تلاش برای مذاکره مجدد در مورد برجام «متعجب» خواهد شد.

آقای ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی خود، توافق اتمی ایران را «بدترین معامله ممکن» خوانده و گفت که «یا مذاکرات در مورد برجام را تجدید خواهد کرد یا آن را پاره می کند».

مقام‌های ایران از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته‌اند که اگر آمریکا برجام را پاره کند ایران آن را به آتش می‌کشد.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، نیز روز سه‌شنبه گفت: برجام چیزی نیست که «یک شخص یا کشوری بگوید از آن خوشش نمی‌آید».

آقای روحانی درباره مذاکره مجدد بر سر برجام گفت: «آقای ترامپ به عنوان رئیس‌ جمهوری منتخب آمریکا تا به حال اظهاراتی درباره برجام کرده که خوشحال نیست یا این توافق خوبی نیست و غیره. اینها بیشتر شعار است و بعید می‌دانم در مقام عمل وقتی وارد کاخ سفید شود، اتفاقی بیفتد چون این توافق دوجانبه نیست.»

با این همه، وی احتمال داد که شاید در آینده، «شاهد بدعهدی در مورد برجام باشیم».

ایران و گروه پنج به علاوه یک در تیرماه سال گذشته در وین، پایتخت اتریش، به توافقی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند که بر اساس آن، تهران بسیاری از فعالیت هسته‌ای خود را تعطیل کرد و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن به حال تعلیق در آمد یا لغو شدند. این توافق از دی‌ماه پارسال اجرایی شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، محمدجواد ظریف همچنین گفت: در صورتی که آقای ترامپ از برجام خارج شود، «دنیا به آخر نخواهد رسید.»

وی گفت: «ما منتظر می‌مانیم» و «هنوز برای ابراز نظر خیلی زود است.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین با انتقاد از دولت باراک اوباما به دلیل اجرا نکردن تعهدات کامل آمریکا در برجام به مشکلات بانک های ایران اشاره کرد.

واشینگتن پیشتر این اتهام ها را رد کرده است.

در این میان، خبرگزاری ها در ایران گزارش دادند که آقای ظریف و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس با یکدیگر دیدار کرده اند.

بر اساس این گزارش‌ها، برجام و سوریه دو موضوع در گفت‌وگوی وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده اند.

XS
SM
MD
LG