لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

نتانیاهو مخالفانش را به تلاش برای سرنگونی دولتش متهم کرد


نخست‌وزیر اسرائیل برای نخستین بار پس از آغاز بازجویی‌های ماه گذشته پلیس این کشور از او در مورد عملکرد مالی و سیاسی‌اش، از خود دفاع کرد و گفت: «مخالفان در صدد سرنگونی دولت او بر آمده‌اند».

بنیامین نتانیاهو یکشنبه شب ۲۶ دی در صفحه فیسبوک خود، «مخالفان داخلی» و شماری از روزنامه‌نگاران اسرائیلی منتقد را متهم کرد که می‌خواهند «با فشار در رسانه‌ها» موجب فروپاشی دولت او شوند.

وی در این ارتباط به اسامی سه روزنامه‌نگار منتقد اسرائیلی اشاره و آنها را اعضای «یک ارکستر رسانه‌ای علیه دولت» معرفی کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود که «به دلیل بازپرسی‌ها نمی‌تواند مردم را در جریان جزییات امور بگذارد و فضا برای دفاع و آگاهی رسانی به افکار عمومی محدود شده است».

آقای نتانیاهو در همین حال نوشت: رقیبان سیاسی‌اش و روزنامه‌نگاران منتقد می‌خواهند با فضای رسانه‌ای، دادستانی را «مرعوب» کنند تا تحقیقات به پرونده اتهام رسمی علیه وی کشیده شود.

همزمان، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که بازجویی‌های پلیس این کشور از آرنون (نونی) موزس، صاحب امتیاز موسسه رسانه‌ای «یدیعوت آخرونوت» در روزهای یکشنبه و دوشنبه، ادامه یافته است.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، بازجویی روز دوشنبه از آقای موزس، سومین نشست طولانی تحقیقات از صاحب این مهم‌ترین نهاد رسانه‌ای اسرائیل بود.

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته جزییاتی از مذاکرات صورت گرفته در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۱۵، اندکی قبل از آخرین انتخابات پارلمانی اسرائیل را منتشر کرده‌اند که بین بنیامین نتانیاهو و نونی موزس صورت گرفته بود.

صدای مذاکرات در این نشست‌ها، که به خواسته نتانیاهو توسط رییس وقت دفتر او ضبط مخفیانه شده است، نشان می‌دهد آقای نتانیاهو تلاش کرده بود روزنامه «یدیعوت آخرونوت» را به کاهش انتقاد از خود وادار کند و در برابر، با نفوذ بر مالک روزنامه رقیب، موجب تقویت یدیعوت آخرونوت شود.

بازجویی‌های پلیس اسرائیل از نخست‌وزیر این کشور در پرونده مذاکرات او با مالک یدیعوت آخرونوت، موسوم به «پرونده دو هزار»، همزمان با بازجویی از وی در پرونده دریافت سیگار برگ و شامپاین از یک تاجر دیگر، با نام «پرونده یک هزار»، از دو هفته پیش آغاز شده است.

رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه خبر دادند پلیس تصمیم گرفته است که بازجویی از سارا نتانیاهو، همسر نخست‌وزیر این کشور، به دلیل دریافت هدیه شامپاین از تاجر یاد شده به طور جداگانه انجام شود.

تاجری که دوست نزدیک آقای نتانیاهو بوده و سیگار برگ و شامپاین به خانواده نتانیاهو هدیه کرده است، آرنون میلچن نام دارد.

پلیس اسرائیل از آقای میلچن و همچنین از رونی لاودر، یکی دیگر از تاجران بزرگ بین‌المللی، در مورد هدایایی که احتمالا به نتانیاهو داده‌اند، تحقیق کرده است.

در همین حال، یائیر لاپید و اسحاق هرتسوگ، رهبران دو حزب مخالف دولت اسرائیل، روز دوشنبه از پلیس و دادستانی این کشور خواستند هر چه زودتر در مورد دو پرونده تحقیقات از بنیامین نتانیاهو تصمیم بگیرند.

آقای نتانیاهو و حامیان زیاد او نسبت به بقای سیاسی دولت کنونی ابراز «اطمینان» می‌کنند ولی نظرسنجی‌های اخیر اسرائیل نشان می‌دهد، اگر دادستان رسما اتهاماتی را به او وارد کند، یائیر لاپید، رهبر حزب «یش‌آتید» و وزیر دارایی پیشین، بیشترین بخت را برای نخست‌وزیری خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG