لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

بررسی روزنامه های صبح شنبه ایران


روزنامه اعتماد ملی،از پايان حصر خانگي فيلمساز ايراني‌تبار در تهران خبر داده و می نویسد:« مهرنوش سلوکی یکی از چند ایرانی دارای تابعیت دوگانه که از چند ماه پیش در بازداشت خانگي در تهران به سر برده است، روانه سفارت فرانسه در تهران شده است. »



به نوشته این روزنامه، دوستا ن مهرنوش سلوكي گفته اند كه از علت اين جابه‌جايي اطلا‌عي ندارند، اما اميدوارند كه او به زودي آزاد شده و بتواند ايران را ترك كند.



این فیلمساز که تابعيت دوگانه ايراني - فرانسوي دارد، دانشجو ی دانشگاه كبك در ایالت مونترال كاناداست.



خانم سلوکی در فوريه گذشته، به هنگام تكميل فيلم مستند خود در مورد جنگ ايران و عراق دستگير و پس از مدتی با سپردن وثیقه آزاد شد اما دولت ایران به ا و اجازه ترک تهران و ایران را نداد.



روزنامه همشهری به نقل از مدیر کل پیشگیری از آسب های احتماعی وزارت آموزش و پرورش، از کاهش سن مصرف مواد روانگردان در میان نوجوانان ایرانی خبر داده است.



بر اساس این گزارش، محسن فریدی، با این اخطار که سن استفاده از مواد روانگردان در میان نوجوانان ایرانی 15 به 13 سال کاهش یافته می گوید که مصرف این مواد در میان نوجوانان به شدت افزایش پیدا کرده است.



همشهری ، به نقل از این مقام مسئول کی می نویسد که تا کنون پژوهش در مورد شناسایی افراد سیگاری و مصرف کنندگان مواد روانگردان درمیان افراد 15 تا 18 سال انجام می شد اما هم اکنون این پژوهش ها در میان اشخاص 13 تا 18 ساله نیز انجام می شود و این امرنشان دهنده هشداری جدی برای پایین آمدن سن مصرف این گونه مواد است .



روزنامه هم میهن خبر داده که احتمال دارد مجسمه های شیر و خورشید بار دیگر بر سر در مجلس نصب شود.



به نوشته این روزنامه رئيس مجلس شوراي اسلامي چندي پيش در مصاحبه با خبرنگاران گفته «با موافقت افكار عمومي شير و خورشيد برسردر مجلس قرار مي‌گيرد».



غلامعلی حداد عادل به خبرنگاران گفت: «رسانه‌ها در اين خصوص كمك كنند و نظرسنجي انجام دهند كه اگر بالا رفتن شيرها برسردر مجلس از نظر افكار عمومي جامعه نوعي احياي شعار سال‌هاي قبل از انقلاب محسوب نمي‌شود، ما نيز مشكلي نداريم».



هم میهن به همین دلیل در کنار اختصاص صفحاتی از شماره امروز خود به گزارش هایی از سابقه تاریخی مجسمه های شیر و خورشید،اعلام کرده که قصد دارد در اين باره نظرسنجي انجام دهد.



روزنامه سرمایه در گزارشی با عنوان « آمارهاي‌‌‌متناقض درباره بنزين » نوشت :« در نمابرارسالی ر وابط‌عمومي وزارت نفت به رسانه‌ها ، به نقل از وزيري هامانه تاكيد شد ه که تنها 9 جايگاه در سراسر كشور وجود دارد كه سيستم كارت‌خوان در آن‌ها هنوز به بهره‌برداري نرسيده است اما آخرين گزارش دولت به مجلس در اين خصوص از تجهيز نشدن 40 جايگاه در ایران خبر مي‌دهد.



سرمایه در عین حال از قول حسين آفريده عضو كميسيون انرژي مجلس می نویسد: « مهم‌ترين مشكل سهميه‌بندي بنزين ، نحوه توزيع آن است. »



به گفته این نماینده مجلس ، طبق آخرين برآوردهاي ‌صورت گرفته، ميانگين مصرف هر خودرو در كشور 136 ليتر در ماه است در صورتي كه از اين مقدار بيش‌تر به تاكسي‌ها داده شود اين خود بازار دلالي را ايجاد مي‌كند كه شايد كار تا جايي پيش رود كه ديگر تاكسي‌ها با فروش سهميه بنزين خود، نيازي به كاركردن نداشته باشند و در آن صورت مشكلات كشور بيش‌تر خواهد شد.



روزنامه کیهان،در حالی که خبر تکذیب دست دادن محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران را انتشار داده،در سرمقاله ای جداگانه با عنوان« نادم يا طلبكار » وی و اطرافیانش را مورد حمله قرار داده و آنان را به رفتار دوگانه در این خصوص متهم کرده است.



این روزنامه ضمن ادعای صحت دست دادن خاتمی با زنان آن ارا عملی زشت توصیف کرده و نوشته« نكته حيرت انگيز ديگر آن كه مدعيان اصلاحات در بازي جديد خود به جاي ابراز ندامت، برخوردي طلبكارانه هم دارند».



کیهان علت حیرت خود را سخنان اصلاح طلبان در خصوص تهیه این فیلم توسط جناح رقیب عنوان کرده است.



نماینده ولی فقیه در کیهان در انتهای یادداشت خود اینطور نتیجه گیری کرده که تکذیب فیلم دست دادن آقای خاتمی توسط روزنامه های اصلاح طلب، «این احتمال را قوت می بخشد که آنان از رد صلاحیت آقای خاتمی برای نمایندگی مجلس و یا کاندیداتوری ریاست جمهوری ایشان بیم دارند.»



روزنامه اعتماد خبر داده که برخورد جدي با عرضه کنندگان پوشاک فاقد شناسنامه از فرداد در کشور آغاز می شود.



به نوشته این روزنامه،محمدعلي نجفي، رئيس پليس نظارت بر اماکن عمومي نيروي انتظامي گفته دستورالعمل های لازم در این خصوص به نیروی انتظامی و صنوف ابلاغ شده است.



و در آخر،روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص اعطای نشان سوالیه از سوی ملکه انگلیس به سلمان رشدی از مسلمانان جهان خواسته است تا جشن اعطای این نشان را به عزا تبديل كنند.



این روزنامه با انتقاد از اعتراضات صورت گرفته ، در این مورد آن را ناکافی دانسته و نوشته«دولت هاي اسلامي،حوزه هاي علميه دانشگاهيان و رسانه هاي جهان اسلام، بويژه جمهوري اسلامي ايران در این خصوص وظيفه حساسي برعهده دارند».


XS
SM
MD
LG