لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

بهرام قاسمی: ایران و جمهوری چک روابط‌شان را به سطح سفیر ارتقا داده‌اند


پس از نزدیک به دو دهه سطح نازل رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که دو کشور مناسبات‌ سیاسی‌شان را به سطح سفیر ارتقا داده‌اند و کاردارهای دو کشور به عنوان سفیر معرفی شده‌اند.

بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود در روز دوشنبه ۱۷ آبان اعلام کرد که مناسبات ایران و جمهوری چک «به دلایل مختلف طی سالیان زیاد» در سطح کاردار باقی مانده بود، اما با توجه به علاقه‌مندی دو کشور، و براساس تفاهماتی که ماه‌های گذشته صورت گرفت، قرار شد روابط را به سطح سفیر ارتقا بدهیم.

او اضافه کرد که «این تفاهم صورت گرفته و در حال تحقق است».

آقای قاسمی همچنین خبر داد که کاردار کنونی جمهوری چک در تهران از سوی دولت این کشور به عنوان سفیر جدید جمهوری چک در تهران معرفی شده، و ایران هم کاردار خود در پراگ را به عنوان سفیر خود در جمهوری چک معرفی کرده است.

آخرین سفیر جمهوری چک در تهران مأموریت خود را از سال ۱۹۹۴ آغاز کرده بود اما پس از آنکه رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در سال ۱۹۹۸ بخش فارسی خود را راه‌اندازی کرد، ایران جمهوری چک را به عنوان میزبان رادیو اروپای آزاد به دنباله‌روی منافع آمریکا متهم کرد و روابطش را با این کشور کاهش داد.

ایران از آن پس روابط تجاری خود را هم با جمهوری چک محدود کرد، گرچه در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، دو کشور نسبت به ارتقای سطح روابط دو جانبه ابراز تمایل کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در این زمینه گفته است: «اگرچه ما پیش از این روابط را داشتیم و همکاری‌ها برقرار بود ولی امیدواریم با این تلاش بتوانیم با کشور چک در سطح عالی‌تر تفاهم و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم».

آقای قاسمی اضافه کرده که «با جمهوری چک همکاری‌های صنعتی، فنی و اقتصادی داشتیم، و در چهار دهه پیش بخش زیادی از صنایع ما از ماشین آلات چک استفاده می‌کردند».

او همچنین خبر داده است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه قرار است در قالب سفر خود به سه کشور اروپایی، به جمهوری چک نیز سفر کند.

بر اساس این اعلام، سفر اروپایی آقای ظریف شامل دیدار از رومانی، جمهوری چک و اسلواکی خواهد بود.

کاردار کنونی جمهوری اسلامی در پراگ که اکنون به گفته آقای قاسمی «تا پایان دوره مأموریت» خود به عنوان سفیر ایفای نقش می‌کند، علی‌اکبر جوکار است که مدرک کارشناسی روابط بین‌الملل خود را از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه و نیز مدرک کارشناسی ارشدش را در همین رشته از دانشگاه تهران دریافت کرده است.

بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت سفارت ایران در پراگ، آقای جوکار علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی، با زبان‌های فرانسه، روسی و آلمان هم آشنایی دارد.

او فعالیت خود در دستگاه دیپلماسی ایران را از سال ۱۹۹۵ آغاز کرده، و تا پیش از معرفی به عنوان کاردار جمهوری اسلامی در پراگ، به عنوان دبیر دوم سفارت ایران در روسیه، معاون سفارت جمهوری اسلامی در ارمنستان، و سرپرست سفارت ایران در مجارستان مشغول به کار بوده است.

آقای جوکار در این مدت همچنین به عنوان مشاور نماینده ویژه در امور دریای خزر، معاون اداره دوم کشورهای مشترک‌المنافع و قفقاز، و رییس اداره اول کشورهای شمال و شرق اروپا، فعالیت کرده است.

دوره مأموریت آقای جوکار در جمهوری چک از آبان سال ۹۳ آغاز شده است.

سفیر کنونی جمهوری چک در تهران نیز اسواتپلوک چومبا است که از تابستان امسال به عنوان رییس هیئت نمایندگی جمهوری چک در تهران تعیین شد، و پیش از آن در کشورهای لبنان، اسپانیا، نیجریه، چین و ونزوئلا فعالیت دیپلماتیک داشته است.

XS
SM
MD
LG