لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

دستور وزیر کشور برای «شفاف‌سازی» ابهام‌های پرونده واگذاری املاک تهران


وزیر کشور ایران (چپ) در نشستی در کنار شهردار تهران
وزیر کشور ایران (چپ) در نشستی در کنار شهردار تهران

وزیر کشور جمهوری اسلامی از معاون عمرانی خود خواسته است که موضوع «تخلف» در واگذاری املاک شهرداری تهران به برخی مدیران شهری را بررسی و در مورد ابهامات این پرونده شفاف‌سازی کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا که روز جمعه ۱۲ شهریور انتشار یافته، اعلام کرده که از معاون عمرانی وزارت کشور خواسته است که «پرونده‌ها را از شهرداری بگیرد و با قانون منطبق کند».

او تأکید کرده است که «اگر اشکالی وجود داشته باشد اقدام می‌کنیم، و در مجموع درباره ابهامی که در جامعه ایجاد شده باید شفاف‌سازی شود».

معاون عمرانی وزارت کشور ایران، همزمان ریاست سازمان شهرداری‌های کشور را هم عهده‌دار است.

در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، وزیر کشور همچنین تأکید کرده که «موافق اشد برخورد با مفاسد هستم و معتقدم نباید در موضوع فساد بخصوص از بیت‌المال کوتاهی کرد».

او همچنین اضافه کرده که «درباره این موضوع سازمان بازرسی بررسی‌هایی انجام داده و به گزارش‌های اولیه‌ای رسیده و این گزارش اولیه را برای شهرداری فرستاده است تا شهرداری پاسخ دهد».

انتشار عمومی یک گزارش از سازمان بازرسی کل کشور در خصوص واگذاری ۲۰۰ خانه و آپارتمان به قیمت دو هزار میلیارد تومان کمتر از قیمت اصلی٬ در روز‌های اخیر در ایران جنجال‌برانگیز شده است.

این سازمان فروش ۲۰۰ ملک شهرداری تهران به برخی مدیران این نهاد و افراد دیگر «به قیمت غیر واقعی» و «بسیار پایین»، همراه با «۵۰ درصد» تخفیف و در قسط‌های «۶۰ ماهه» را «غیرقانونی» خوانده است.

وب‌سایت «معماری‌نیوز» که روز سه‌شنبه نهم شهریور اسناد مربوط با این وگذاری‌ها را منتشر کرده نیز به دستور مقام قضایی فیلتر شده و محمد‌باقر قالیباف٬ شهردار تهران نیز واگذاری این املاک و تخفیف‌های داده شده را «بر اساس مقررات» اعلام است.

توکلی: مبارزه با فساد در شهرداری ضروری‌تر از جاهای دیگر است

احمد توکلی٬ نماینده سابق مجلس می‌گوید «اکثر مردم» ایران «سابقه ذهنی» از «فساد» در شهرداری‌ها دارند و مبارزه با فساد در شهرداری «ضروری‌تر» از جاهای دیگر است.

آقای توکلی این مطلب را در قالب بیانیهای که روز پنجشنبه ۱۱ شهریور، در واکنش به برخی آپارتمان‌ها و خانه‌های واگذاری‌شده از سوی شهرداری تهران منتشر کرده٬ بیان کرده است.

او در بیانیه خود آورده که «مبارزه با فساد در همه جا ضروری است، در برخی نهادها ضروری‌تر است که شهرداری یکی از آن جاهاست».

این نماینده سابق مجلس گفته باید «بدون اتلاف وقت بررسی و درستی یا نادرستی اتهامات [درباره واگذاری‌ها] به سرعت آشکار» شود.

آقای توکلی افزوده است که این بررسی‌‌ها همچنین باید «به اصلاح سریع فساد احتمالی، مجازات قاطع مرتکبان و ارزیابی مدیرانی منجر» شود.

او در بیانیه خود این موضوع را مطرح کرده که «مردم محق هستند بدانند عوارضی که می‌دهند، چگونه خرج می‌شود.»

احمد توکلی پس از شکست در انتخابات اخیر مجلس٬ اقدام به راه‌اندازی مرکزی با عنوان «دیده‌بان شفافیت و عدالت» کرده است.

او در بیانیه خود اعلام کرده که این «سازمان مردم‌نهاد» قصد دارد موضوع واگذاری‌ها از سوی شهرداری تهران را در دستور کار خود قرار بدهد.

در مورد پرونده واگذاری املاک تهران، مهدی چمرا رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده که هیئت رئیسه این شورا طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را اجرا می‌کند و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

در همین حال، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس خبر داده که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران روز سه‌شنبه هفته جاری به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده است.

از شهرداری‌ها در ایران به عنوان یکی از فاسد‌ترین نهاد‌ها نام برده می‌شود و تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد اعضای ۲۷۱ تشکل اقتصادی در ایران معتقدند شاخص فساد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی طی دو سال گذشته افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG