لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

واکنش ایران به حمله هوایی به مواضع نیروهای دولتی سوریه در دیر الزور


ایران در واکنش به عملیات نیروهای ائتلاف بین‌المللی در دیرالزور که کشته شدن بیش از ۶۰ سرباز سوری را در پی داشت، آمریکا را به حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه متهم کرد و این حمله را «تهدیدی علیه آتش‌بس اعلام شده» توصیف کرد.

روز یکشنبه ۲۸ شهریور خبرگزاری‌های ایران اظهارات بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران را در واکنش به رویداد دیرالزور بازتاب دادند.

آقای قاسمی در این اظهارات «حمله هواپیماهای نظامی آمریکا» به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور را به شدت محکوم کرده و هشدار داده که این اقدام کمکی به «روند مبارزه با تروریسم» و «ایجاد ثبات در سوریه» نخواهد کرد.

او همچنین «خودداری طرف‌های دخیل از هرگونه اقدام نسنجیده در عرصه میدانی» را برای کمک به کنترل و حل بحران ضروری خوانده است.

شامگاه شنبه ارتش سوریه اعلام کرد که هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا، با حمله به پایگاهی در استان دیرالزور ده‌ها سرباز سوری را کشته و مجروح کرده‌اند.

پس از آن وزارت دفاع روسیه هم اعلام بر پایه اطلاعات رسیده از مقام‌های سوری، ۶۲ سرباز سوری در این حمله کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر هم مجروح شده‌اند.

این در حالی است که گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن که با شبکه‌ای از فعالان حقوق بشر در داخل سوریه مرتبط است، تعداد تلفات این حمله را ۹۰ کشته و بیش از ۱۱۰ زخمی ارزیابی کرده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین شامگاه شنبه اعلام کرد که دو جنگنده F16 و دو جنگنده A10 شرکت داشته‌اند، و گرچه مشخص نیست جنگنده‌های کدام کشور به نیروهای ارتش سوریه حمله کرده‌اند، اما این جنگنده‌ها بخشی از ائتلاف بین‌المللی بوده‌اند.

ساعتی پس از این گزارش‌ها وزارت دفاع آمریکا، وقوع حمله‌ای از روی «اشتباه» را در استان دیرالزور تأیید کرد و یادآور شد که این حمله در پی آنکه روسیه از هدف قرار گرفته‌شدن یک پایگاه ارتش سوریه خبر داد، متوقف شده‌است.

روز یکشنبه هم استرالیا تأیید کرد که یکی از جنگنده‌هایش در عملیات ائتلاف در دیرالزور شرکت داشته، اما یادآور شد که این کشور «عامدانه» نیروهای سوری را هدف قرار نداده و از داعش حمایت نمی‌کند.

«همزمانی با حملات داعش»

نکته دیگری که در اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران آمد، ادعای «همزمانی» عملیات دیرالزور با «حملات داعش به مواضع نیروهای سوری» است.

ایران گفته است که «اقدام آمریکا که همزمان با حملات گروه تروریستی داعش به این مواضع صورت گرفته، ناقض استقلال و حاکمیت مللی سوریه است و نشان می‌دهد گروه‌های تروریستی در سوریه، از همراهی و حمایت آمریکا برخوردارند».

آقای قاسمی همچنین تأکید کرده که حمله دیرالزور «زمینه تقویت و تشدید فعالیت گروهی را فراهم کرده که نام آن به صراحت در قطعنامه‌های شورای امنیت به عنوان گروهی تروریستی درج شده است».

این گفته‌های همسو با بیانیه ارتش سوریه در مورد رویداد دیرالزور است که در آن دعا شده این حمله به نیروهای داعش اجازه پیشرفت در ارتفاعات مشرف به پایگاه هوایی را داده است.

این بیانیه همچنین رویداد دیرالزور را «حمله جدی و آشکار به سوریه و نیروهای نظامی‌اش» توصیف کرده که و مدعی شده این اقدام «شاهدی بر حمایت آمریکا ار داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است».

رژیم بشار اسد همه گروه‌های معارض سوری را «تروریست» می‌داند و از مدت‌ها پیش آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف را به حمایت از افراط‌گرایان متهم می‌کند.

ایران در کنار روسیه از متحدان اصلی رژیم بشار اسد است، و هر دو کشور در مناقشه سوریه حمایت‌هایی آشکار از رژیم اسد داشته‌اند. روسیه از یک سال پیش حملاتی هوایی را به نیابت از رژیم اسد علیه مخالفان آن ترتیب داده است.

ایران هم که تا مدت‌ها ادعا داشت حضور مستشاری در سوریه دارد، گردان‌های مختلفی را از نیروهای ایرانی و اتباع دیگر کشورها راهی سوریه کرده و به ویژه در یک سال گذشته تلفات زیادی را در درگیری‌های زمینی در سوریه به جا گذاشته است.

XS
SM
MD
LG