لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۷

توصیه کری به دولت ترامپ برای حضور در مذاکرات صلح سوریه در آستانه


جان کری، وزیر خارجه کنونی آمریکا که در روزهای آینده و با استقرار دولت دونالد ترامپ جای خود رکس تیلرسون خواهد داد، روز یکشنبه به رئیس‌جمهور جدید آمریکا پیشنهاد کرد که دعوت روسیه را برای حضور در مذاکرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان بپذیرد.

آقای کری که برای حضور در کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس به سر می‌برد، روز یکشنبه ۲۶ دی، به خبرنگاران گفت که از مذاکرات آستانه که به ابتکار روسیه، ترکیه و ایران قرار است برگزار شود، حمایت می‌کند، و افزود که برای آمریکا خوب است که نماینده‌ای در این گفت‌وگوها داشته باشد.

مذاکرات آستانه که به پیشنهاد ولادیمیر پوتین و حمایت ایران و ترکیه برنامه‌ریزی شده، قرار است ۲۳ ژانویه، چهارم بهمن ماه، در پایتخت قزاقستان برگزار شود.

گرچه روز جمعه یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفته بود که کشورش هنوز دعوتنامه‌ رسمی برای شرکت در مذاکرات آستانه دریافت نکرده، اما در همان روز وزیر خارجه ترکیه تأکید کرده بود که با توجه به توافقی که با روسیه صورت گرفته، آمریکا باید به نشست آستانه دعوت شود، و نمی‌توان نقش واشینگتن را در مذاکرات نادیده گرفت.

چند روز پیش از مذاکرات آستانه، در ۲۰ ژانویه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، رسماً قدرت را در دست خواهد گرفت و هنوز مشخص نیست رویکرد دستگاه دیپلماسی او در قبال این مذاکرات چه خواهد بود.

با این همه آسوشیتدپرس به نقل از تیم انتقالی دونالد ترامپ نوشت که روسیه در اواخر ماه دسامبر، بیش از دو هفته پیش، در تماسی تلفنی با مایکل فلین، گزینه دونالد ترامپ برای پست مشاور امنیت ملی، از آمریکا برای حضور در مذاکرات آستانه دعوت کرده است.

در این زمینه آقای کری روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که امیدوار است تصمیم دولت جدید آمریکا، شرکت در مذاکرات باشد، و فکر می‌کند «برای آنها خوب است که [به مذاکرات] بروند».

او ابراز امیدواری که مذاکرات آستانه شاهد پیشرفت باشد و زمینه را برای از سرگیری مذاکرات ژنو فراهم کند؛ مذاکراتی که انتظار می‌رود به تشکیل یک دولت انتقالی و در نهایت برگزاری انتخابات در سوریه منجر شود.

آقای کری در عین حال تأکید کرد که مذاکرات آستانه، نباید جایگزین روند صلح ژنو باشد.

تلاش‌های دیپلماتیک از جمله چندین دور مذاکرات صلح در ژنو، تا کنون در حصول پیشرفتی برای حل بحران سوریه ناموفق بوده است.

آخرین این تلاش‌ها در ماه آوریل امسال به ابتکار سازمان ملل در جریان بود و از زمان شکست این مذاکرات، آقای دی‌میستورا چندین بار برای از سرگیری آن تلاش کرده است.

آقای دی‌میستورا اما در ۲۹ آذر خبر داد که در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری مذاکرات صلح سوریه در ژنو است، و قصد دارد گفت‌وگوهای صلح سوریه را هشتم فوریه ۲۰۱۷، بیستم بهمن ماه، برگزار کند.

XS
SM
MD
LG