لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۸

ابراز نگرانی ۱۴ عضو شورای شهر در مورد فعالیت انتخاباتی شهردار تهران


۱۴ عضو شورای شهر تهران در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار روشن شدن وضعیت مرخصی محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، استعفا یا مرخصی معاونان او و همچنین احتمال استفاده از اموال شهرداری به ویژه مؤسسه همشهری در انتخابات ریاست جمهوری شدند.

امضاکنندگان این نامه که روز یکشنبه سوم اردیبهشت، در خبرگزاری ایلنا منتشر شده در نامه به عبدالرضا رحمانی فضلی خواستار بررسی وضعیت مرخصی شهردار تهران و فعالیت او در تبلیغات انتخاباتی شدند.

این ۱۴ عضو شورای شهر همچنین خواستار آن شده‌اند که وضعیت استعفا یا مرخصی معاونین و مدیران شهرداری تهران که از فعالان ستاد انتخاباتی آقای قالیباف هستند، نیز بررسی شود.

بررسی استفاده یا عدم استفاده از امکانات شهرداری تهران به ویژه امکانات مؤسسه همشهری در انتخابات ریاست جمهوری از جمله دیگر خواسته‌های مطرح شده در این نامه است.

این نامه به امضای احمد مسجد جامعی، رحمت‌الله حافظی، ولی‌الله شجاع پوریان، احمد حکیمی‌پور، محمد سالاری، مهدی تندگویان، محسن سرخو، اسماعیل دوستی، محمد حقانی، فاطمه دانشور، عبدالحسین مختاباد، هادی ساعی، غلامرضا انصاری و علی صابری رسیده است.

ساعاتی پس از انتشار این نامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که محمدباقر قالیباف از چهارم تا بیست و هفتم اردیبهشت تقاضای مرخصی کرده است.

درخواست مرخصی آقای قالیباف از روز چهارم اردیبهشت در حالی است که وی از هفته‌های گذشته سفرهای تبلیغاتی خود را آغاز کرده و روز یکشنبه نیز به شهرهای استان مازندران سفر کرد.

پیش از این نیز برخی از اعضای شورای شهر تهران از جمله اسماعیل دوستی درباره استفاده از امکانات شهرداری در انتخابات ریاست جمهوری هشدار داده بودند.

روز شنبه پوستری منتشر شد که در آن اعلام شده بود، محمدباقر قالیباف «هیچ ستادی نخواهد داشت و هر خانواده ایرانی خود یک ستاد است».

با این حال مهدی ذاکری، نماینده محمدباقر قالیباف در کمیته بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام کرد که محمد دهقان، نماینده طرقبه در مجلس، به عنوان رئیس ستاد انتخابات آقای قالیباف انتخاب شده است.

در مقابل انتقاد اصلاح‌طلبان از استفاده از امکانات شهرداری و آستان قدس رضوی برای تبلیغ محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، برخی از رسانه‌های اصولگرا اعلام کرده بودند که با نامزدی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری معاون اول او، جلسات هیئت دولت تعطیل شده است.

مقامات دولت اما این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌اند.

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی و محمدعلی نجفی، مشاور ریاست جمهوری، از اعضای ستاد حسن روحانی هستند که اسفند ماه از مقام‌های خود استعفا داده بودند و این استعفاها در فروردین ماه پذیرفته شد.

در این میان ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما از او خواسته بود که از پخش اخبار مربوط به رئیس‌جمهور ایران به دلیل «شائبه تبلیغ جانبدارانه» خودداری کند.

در مقابل برخی از اصلاح‌طلبان آقای رئیسی را به استفاده از امکانات آستان قدس رضوی در انتخابات متهم کرده‌اند.

در فروردین ماه هم توزیع صدها تن آرد در استان خوزستان از سوی این نهاد در رسانه‌ها بازتاب داشت و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، این اقدام را با پخش سیب‌زمینی توسط دولت محمود احمدی‌نژاد قبل از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مقایسه کرده بودند.

موضوع دیگری که در مورد آقای رئیسی خبرساز شد، دیدار او با رئیس جمهوری تاتارستان و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور ادیان مذهبی بود.

این دیدار روز پنجشنبه ۳۱ فروردین انجام شد، و به گزارش تسنیم آقای رئیسی در این دیدار ابراز امیدواری کرده بود که روابط دوستانه میان ایران و روسیه گسترش یابد.

در این زمینه روز شنبه علیرضا رحیمی، از نمایندگان تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از وزارت خارجه خواست تا درباره دیدار ابراهیم رئیسی، با نماینده ولادیمیر پوتین توضیح دهد.

آقای رحیمی در رابطه با این دیدار گفته بود به نظر می‌رسد آقای رئیسی در مقام کاندیدای ریاست‌جمهوری و نه تولیت آستان قدس رضوی این دیدار را انجام داده است.

XS
SM
MD
LG