لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۰

درخواست عفوبین‌الملل برای آزادی فوری بازداشت‌شدگان در مراسم یادبود پوینده و مختاری


سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به مداخله نیروهای امنیتی انتظامی در مراسم یادبود قربانیان قتل‌های زنجیره و بازداشت برخی حاضران در این مراسم، از ایران خواست تا فوراً و بدون قید و شرط بازداشت‌شدگان را آزاد کند.

در بیانیه این نهاد حقوق بشری که روز شنبه منتشر شد همچنین از مقام‌های ایران خواسته شده تحقیقات سریع و مستقلی درباره وقایع خشونت‌بار روی داده در مراسم یادبود محمد مختاری و محمدجعفر پوینده انجام دهند.

بر اساس گزارش‌ها مأمورین امنیتی روز جمعه از برگزاری مراسم سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، دو عضو کانون نویسندگان ایران، در امامزاده طاهر کرج جلوگیری و تعدادی از حاضران در این مراسم را بازداشت کرده‌اند.

این مراسم به دعوت کانون نویسندگان ایران و همزمان هجدهمین سالروز قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده به دست نیروهای وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی، در گورستان امامزاده طاهر شهر کرج و بر مزار این دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای قرار بود برگزار شود.

با این حال بر پایه گزارش شاهدان عینی، تعدادی از نیروهای امنیتی با لباس شخصی به همراه تعدادی از مأموران نیروی انتظامی مسلح در ورودی گورستان امام‌زاده طاهر حضور یافته و مانع از ورود کسانی شدند که قصد شرکت در این مراسم را داشتند.

در این زمینه زویا زرافشان، دختر ناصر زرافشان دبیر کنونی کانون نویسندگان ایران، در گفت‌وگو با رادیو فردا به نقل از یک شاهد عینی گفت که نیروهای امنیتی به سمت افرادی که پس از ممانعت از حضورشان در کنار این گورستان جمع شده بودند، حمله کرده و با «تهدید و فحاشی» از آنان خواسته‌اند که متفرق شوند.

بر پایه گزارش شاهدان عینی همچنین پنج تن از جمله ناصر زرافشان، مزدک زرافشان، محمد مهدی‌پور، بکتاش آبتین و فاطمه سرحدی‌زاده در جریان مداخله نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت شدند که ناصر زرافشان پس از ساعاتی آزاد شد.

ناصر زرافشان، وکیل خانواده‌های مختاری و پوینده و دبیر کنونی کانون نویسندگان ایران، در جريان پيگيری قتل‌های زنجيره‌ای در دهه ۸۰، به افشای اسرار دولتی متهم و در پی آن پنج و سال نیم زندانی شده بود.

اکنون عفو بین‌الملل با استناد به گزارش‌های شاهدان عینی، از برخورد نیروهای امنیتی با حاضران در مراسم انتقاد کرده و خواستار آزادی چهار نفر بازداشتی این مراسم شده که گزارش شده بازداشت آنها با خشونت همراه بوده است.

در سال‌های گذشته نیز نیروهای امنیتی از برگزاری سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده از اعضای کانون نویسندگان ایران در آرامگاه آن‌ها در امامزاده طاهر کرج جلوگیری کرده بودند.

مأمورین امنیتی همچنین روز دوشنبه اول آذر نیز مانند سال‌های گذشته از ورود افراد به منزل فروهرها برای برگزاری مراسم هجدهمین سالگرد قتل آنها جلوگیری کردند.

داريوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و همسرش، پروانه اسکندری مشهور به فروهر، اول آذر سال ۷۷ در منزلشان در تهران به وسیله ضربات چاقو به قتل رسیدند.

روز ۱۲ آذر همان سال محمد مختاری، نویسنده، شاعر و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و روز ۱۸ آذر نیز محمدجعفر پوینده مترجم و از فعال‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران ناپدید شدند که پس از مدتی جسدشان پیدا شد.

وزارت اطلاعات ایران «عناصر خودسر» در این وزارتخانه را مسئول این چهار قتل که به قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای مشهور شد، اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG