لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

تجمع هزاران یمنی در مقابل دفتر سازمان ملل در صنعا در اعتراض به حمله روز شنبه


تصاویر منتشر شده توسط خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد که برخی از تجمع‌کنندگان در مقابل دفتر سازمان ملل سلاح گرم به همراه داشته‌اند
تصاویر منتشر شده توسط خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد که برخی از تجمع‌کنندگان در مقابل دفتر سازمان ملل سلاح گرم به همراه داشته‌اند

در واکنش به حمله خونبار روز شنبه به یک مجلس ترحیم در صنعا که به کشته شدن دست کم ۱۴۰ تن انجامید، هزاران تن از شهروندان صنعا در مقابل دفتر سازمان ملل در این شهر دست به تظاهرات زدند و شعارهایی علیه حکومت عربستان سعودی سر دادند.

حمله روز شنبه به مجلس ترحیم شیخ علی الرویشان، پدر وزیر کشور دولت حوثی‌ها همچنین ۵۲۵ محروج بر جا گذاشته و در حالی که حوثی‌ها و متحد نزدیک‌شان علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین، انگشت اتهام را به سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان برده‌اند.

این ائتلاف انجام حمله هوایی در این منطقه را رد کرده و گفته است که آمادگی دارد به همراه آمریکا تحقیقاتی را در مورد علل این حادثه انجام دهد.

حمله روز شنبه در صنعا، یکی از خون‌بارترین حملات در یمن از زمان مداخله عربستان و ائتلاف عربی در فروردین ۹۴ ارزیابی شده است.

همزمان بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار انجام تحقیقات مستقل در مورد این حمله شده و نیز مجازات عاملان آن شده است.

آقای بان همچنین تأکید کرده که «هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در هیچ شرایطی پذیرفتی نیست».

ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان، تنها طرف درگیری‌های یمن است که در مقابله با طرف دیگر از جنگنده استفاده می‌کند و گرچه هنوز ماهیت این حمله به طور کامل روشن نشده اما در پی آن آمریکا اعلام کرده در حمایتش از این ائتلاف بازنگری خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌های اولیه کشته و زخمی‌شدگان در این حادثه، از جمله شامل نیروهای نظامی و امنیتی وابسته به شورشیان حوثی و نیز افراد وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین این کشور می‌شوند، در شمار آنها سرلشکر عبدالقادر هلال، رئیس شورای محلی پایتخت، فهرست شده است.

همچنین از صنعا خبر می‌رسد که جلال الرویشان، وزیر کشور دولت حوثی‌ها، در این حادثه به شدت مجروح شده است.

حوثی‌ها پس از شکست مذاکرات صلح یمن، با انحلال شورای انقلابی خود، یک مجلس عالی سیاسی در ائتلاف با هواداران علی عبدالله صالح تشکیل دادند، و این مجلس به تازگی استاندار پیشین عدن را مأمور تشکیل دولت کرد.

این در حالی است که دولت عبدربه منصور هادی که جامعه بین‌المللی آن را به عنوان دولت قانونی یمن به رسمیت می‌شناسد و ائتلاف عربی در حمایت از آن وارد کارزار یمن شده، پس از بیرون رانده شدن از صنعا، در عدن مستقر شده است.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که روز یکشنبه تجمع‌کنندگان در مقابل دفتر سازمان ملل در صنعا همچنین شعارهایی علیه ایالات متحده سر داده‌اند.

علاوه بر آن تصاویر منتشر شده توسط خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد که برخی از تجمع‌کنندگان سلاح گرم به همراه داشته‌اند.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز یکشنبه اظهارات علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن را منتشر کرد که در آن بر تشدید حملات علیه عربستان سعودی تأکید شده است.

آقای صالح در این اظهارات که به صورت تلویزیونی مخابره شده، با اشاره به رویداد خونین روز شنبه صنعا گفته است که «از همه فرزندان ملت می‌خواهم رهسپار خطوط مقدم شوند و با همه توان با این تجاوز مقابله کنند».

او خواستار آن شده که «وزارت دفاع، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، و نیز وزارت کشور، تهمیدات لازم را برای مقابله در مرزها بیندیشند».

مشابه همین اظهارات را محمدعلی الحوثی، رهبر جنبش حوثی‌ها، در تظاهرات روز یکشنبه بر زبان آورده است. رهبر حوثی‌ها در سخنرانی خود بر مقابله سریع با عربستان سعودی تأکید شده است.

XS
SM
MD
LG