لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

ستاد مبارزه با مواد مخدر: مردم موارد مشکوک به کاشت ماری‌جوانا را گزارش دهند


یک بوته از گیاه ماری‌جوانا/ عکس تزئینی است
یک بوته از گیاه ماری‌جوانا/ عکس تزئینی است

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران از «کشت غیرقانونی انواع مخدرها» در برخی مناطق کشور خبر داد و از مردم خواست «هرگونه فعالیت در زمینه کاشت، برداشت، تولید و عرضه انواع مخدرها به ویژه ماری‌جوانا» را گزارش دهند.

پرویز افشار روز شنبه ۱۳ شهریور، در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: «چنانچه شهروندان مواردی مشکوک و یا فعالیت‌هایی مخفیانه در زمینه کاشت، تولید وعرضه مخدرها را در مکان‌های سربسته اطراف خانه‌های خود مشاهده کردند؛ موارد را حتماً گزارش دهند».

به گفته آقای افشار، «با وجود کنترل و نظارت‌های مستمر، همچنان کاشت و برداشت برخی مخدرها ازجمله گل که سرشاخه ماری جواناست در برخی مناطق کشور و در همجواری مناطق مسکونی انجام می‌شود».

خبرگزاری ایرنا نیز در گزارش خود اعلام کرد که ماری جوانا «به شکل‌های متفاوت از جمله گلخانه‌ای و یا به روش مزرعه‌ای در سطح‌های تولیدی خانگی و یا در وسعت بالا در برخی مناطق کشور کاشت و برداشت می‌شود».

در سال‌های گذشته رسانه‌های ایران از کاشت ماری‌جوانا در آپارتمان‌های تهران و شهرهای دیگر خبر داده‌اند. بر اساس گزارش‌ها همچنین صفحاتی در فضای مجازی نحوه کاشت این گیاه را آموزش می‌دهند.

در این زمینه نیروی انتظامی شهرستان ماهان در استان کرمان سال ۹۲ از کشف تعداد ۵۴ بوته به وزن تقریبی ۶۰ کیلوگرم ماری‌جوانا در یک منزل مسکونی خبر داده بود.

پیش از این گزارش‌هایی نیز درباره کشت برخی از دیگر مواد مخدر درایران منتشر شده است.

روزنامه شهروند روز ۲۱ اردیبهشت ۹۴ در گزارشی به نقل از یک مقام مسئول که نخواسته بود نامش فاش شود، از «افزایش» کاشت غیرقانونی خشخاش در ایران خبر داده بود.

این روزنامه به نقل از کشاورزان، از کازرون در استان فارس، پیچاب، گچساران و باشت در استان کهگیلویه، نقاطی از دشت‌های خوزستان، مناطق شرقی استان کرمان و بیشتر نقاط یزد به عنوان «مناطق عمده» کشت خشخاش نام برده بود.

دو روز پس از این گزارش، اسکندر مؤمنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران، گفته بود که وجود گزارش رسمی در این باره «مورد تأیید نیست».

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، در سال ۸۶ گفته بود که در ارتفاعات فارس و کهگیلویه و بویراحمد به دلیل رطوبت بالا و عدم امکان دسترسی آسان، «تعدادی سودجو در اراضی ملی و منابع طبیعی» اقدام به کشت خشخاش می‌‌کنند.

او در آن زمان تأکید کرده بود که نیروی انتظامی با استفاده از عکس‌های ماهواره‌ای امکان انهدام این مزارع و دستگیری عوامل کاشت خشخاش را پیدا کرده است.

ایران به دلیل مرزهایش با کشورهای افغانستان و پاکستان یکی از مسیرهای ترانزیت مواد مخدر است.

در این زمینه اشرف غنی، رئيس‌جمهور افغانستان، سوم دی ماه ۹۳ در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد گفته بود که «حداقل ۴۰ درصد هروئين» توليد شده در افغانستان از «راه ايران به کشورهای ديگر می‌رسد».

مقام‌های نیروی انتظامی کشفیات مواد مخدر در سال ۹۴ را حدود ۵۴۰ تن اعلام کرده بودند، و در روزهای گذشته مقام‌های مسئول از دستگیری یک قاچاقچی بین‌المللی خبر دادند که به جابه‌جاییی ۸۰۰ تن مواد مخدر اعتراف کرده بود.

XS
SM
MD
LG