لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

اهدای خرس طلایی برلین به فیلمی درباره بحران پناهجویان


مستند «آتش در دریا» ساخته فیلمساز ایتالیایی جیان‌فرانکو روسی، با موضوعی درباره بحران پناهجویی در اروپا برنده خرس طلایی بهترین فیلم در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین شد.

مراسم اختتامیه این دوره جشنواره فیلم برلین شنبه شب در محل کاخ اصلی این جشنواره با حضور عوامل فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه و نیز مهمانان و داوران این دوره برگزار شد.

اهدای جایزه خرس طلایی به مستند «آتش در دریا» با توجه به مضمون و نوع پرداختش از سوی بسیاری از پیگیران و کارشناسان سینمایی پیش‌بینی می‌شد. نمایش این فیلم در روزهای برگزاری جشنواره برلین هم با استقبال منتقدان روبه‌رو شده بود.

مستند «آتش در دریا» روایتی است از آنچه این روزها در جزیره لامپدوسا، جنوبی‌ترین نقطه ایتالیا می‌گذرد. جزیره‌ای که کانون اصلی ورود پناهجویان از شمال آفریقا به اروپاست.

مجد مستور از تونس، و ترینه دیرهولم از دانمارک، خرس نقره‌ای بهترین بازیگران مرد و زن را از آن خود کردند
مجد مستور از تونس، و ترینه دیرهولم از دانمارک، خرس نقره‌ای بهترین بازیگران مرد و زن را از آن خود کردند

فیلم دو روایت موازی یکی از زندگی پسربچه‌ای دبستانی ساکن این جزیره و خانواده و افراد پیرامون او و دیگری فعالیت‌های نیروی دریایی ایتالیا در نجات پناهجویان را دنبال می‌کند.

کارگردان این مستند اجازه پیدا کرده تا همراه نیروی دریایی ایتالیا از ابتدا تا انتهای چند عملیات نجات همراه باشد و در این مسیر، فرصت ثبت تصاویر تاثیر گذار و کمتر دیده‌شده‌ای را پیدا کرده است.

او در صحبت‌هایش پس از نمایش فیلم از عملکرد کشورهای مختلف اروپایی در قبال بحران مهاجرت انتقاد کرده بود.

از دیگر فیلم‌های موفق در شب اهدای جوایز جشنواره برلین فیلم تونسی «هادی» به کارگردانی محمد بن عطیه بود که توانست دو جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم اول را دریافت کند.

این فیلم روایتی است از زندگی جوانی در میانه دهه سوم زندگی در تونس امروز که همواره به حکم مادرش زندگی کرده و حالا به انتخاب او در آستانه ازدواج است اما ناگهان آشنایی با دختری رها و جذاب باعث شورش او بر مناسبات سنتی می‌شود.

دنیس تانوویچ، جایزه بزرگ هیئت داوران را برای «مرگ در سارایوو» دریافت کرد
دنیس تانوویچ، جایزه بزرگ هیئت داوران را برای «مرگ در سارایوو» دریافت کرد

ریاست هیئت داوران بخش مسابقه این دوره جشنواره برلین را مریل اسرتیپ بازیگر شناخته شده آمریکایی برعهده داشت. اکثریت اعضای هیات داوران جشنواره امسال را چهره‌های فرهنگی و سینمایی زن تشکیل می‌دادند.

تحولات سیاسی و اجتماعی حال حاضر دنیا از جمله بحران مهاجرت، حملات سایبری و مشکلات طبقه متوسط در کشورهای مختلف از جمله مضامین اصلی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره امسال برلین بودند.

از ایران فیلم «اژدها وارد می‌شود» به کارگردانی مانی حقیقی با ۱۷ فیلم دیگر در بخش مسابقه برای دریافت جایزه خرس طلایی رقابت می‌کرد.

فهرست برندگان جوایز جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۶

خرس نقره‌ای بهترین فیلم اول: هادی (محمد بن عطیه) از تونس

خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه: توماش واشیلفسکی برای فیلم ایالات متحده عشق (لهستان)

خرس نقره‌ای دستاورد فنی: مارک لی ژینگ بی برای فیلمبرداری فیلم crosscurrent (چین)

خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد: مجد مستور برای فیلم هادی (تونس)

خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن: ترینه دیرهولم برای فیلم کمون (دانمارک)

خرس نقره‌ای بهترین کارگردان: میا هانسن لووه (آینده- فرانسه)

خرس نقره‌ای برای بهترین فیلمی که افق‌های تازه‌ای را گشوده: لالایی برای یک راز غمگین (لاو دیاز - فیلیپین)

خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیئت داوران: دنیس تانوویچ (مرگ در سارایوو - بوسنی و هرزگوین)

جایزه عفو بین‌الملل برای مستند ایرانی «رویاهای دم صبح»

مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی از جمله فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره برلین برنده یکی از جوایز جنبی این دوره شد. این فیلم به طور مشترک با مستند «آتش در دریا» ساخته جیان‌فرانکو روسی از ایتالیا جایزه نهاد حقوق بشری عفو بین‌الملل را دریافت کرد.

این جایزه از بین فیلم‌های به نمایش درآمد در بخش‌های مسابقه، پانوراما، فوروم و نسل‌ها توسط یک هیئت داوری مستقل اهدا می‌شود و شامل یک هدیه نقدی به ارزش پنج هزار یورو نیز می‌شود.

هدف از اعطای این جایزه جلب توجه به موضوع حقوق بشر و تشویق فیلم‌سازان به پرداختن به این موضوع است.

مستند رویاهای دم صبح زندگی چند دختر زیر ۱۸ سال را در کانون اصلاح و تربیت تهران دستمایه قرار داده است و برشی از زندگی آنها را مقابل مخاطبان قرار می‌دهد.

فیلم‌های «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان در بخش پانوراما و «وادراما» ساخته عباس امینی در بخش نسل‌ها، از دیگر فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره امسال برلین بودند.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG