لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

اصولگرایان ۱۶ بهمن از فهرست انتخاباتی تهران خود رونمایی می‌کنند


دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری از افزایش تعداد زنان در فهرست انتخاباتی اصولگرایان در حوزه انتخابیه تهران نسبت به دوره‌های گذشته خبر داد و گفت که حدود ۲۸ نفر از کاندیداهای این فهرست «قطعی» شده‌اند و این فهرست روز ۱۶ بهمن ماه اعلام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا باهنر، روز دوشنبه ۱۲ بهمن، در یک نشست خبری گفت که ۲۷ یا ۲۸ نفر از این فهرست انتخاب شده‌اند و «بحث روی دو سه نفر بیشتر باقی نمانده است».

به گفته آقای باهنر، تعداد زنان این فهرست نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر شده و «تلاش شده متوسط سن کاندیداها به سمت جوان‌ترها اصلاح شود».

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، تعداد زنان در فهرست انتخاباتی اصولگرایان برای انتخابات پیش رو و میزان افزایش آن نسبت به دوره‌های گذشته را اعلام نکرده است.

به گفته آقای باهنر، در فهرست ائتلاف اصولگرایان، کاندیداهای جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران و جامعه روحانیت مبارز حضور دارند، اما حداقل ۱۰ تا ۱۲ کاندیدا «هیچ وابستگی به جریانات سیاسی درون اصولگرایی ندارند».

وی همچنین گفت که ائتلاف اصولگرایان در این دوره «در جمع کردن جریان‌های مختلف اصولگرایی موفق‌تر از گذشته بود» اما با این حال در جلسه یکشنبه شب این ائتلاف، فهرست واحد اصولگرایان مشخص نشده است.

حوزه انتخابیه تهران ۳۰ نماینده در مجلس دارد و به گفته غلامعلی حداد عادل، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان، از ۱۸۰ نامزد اصولگرا در تهران تنها «یکی دو نفر» تأیید صلاحیت نشده‌اند.

پیشتر محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، از اصولگرایان خواسته بود که برای «جلوگیری از آسیب‌ها»، از تعدد نامزدهایشان در انتخابات مجلس «بکاهند».

در انتخابات مجلس نهم و انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تلاش‌های چهره‌های اصولگرا برای ارائه فهرست و کاندیدای واحد به نتیجه نرسید.

در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ چند کاندیدای اصولگرا شرکت کردند و در انتخابات مجلس نهم نیز جبهه پایداری فهرستی جداگانه از فهرست گروه‌های اصولگرا ارائه کرد.

در همین حال از هفته‌های گذشته، شورایی به نام «شورای ائتلاف اصولگرایان» تشکیل شده که محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و صادق محصولی وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد از اعضای آن هستند.

با این حال برخی از احزاب و چهره‌های اصولگرا از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس، در این شورا نماینده ندارند.

احمدی‌نژاد از هیچ فهرستی «حمایت نمی‌کند»

در این میان اعضای جبهه یکتا متشکل از تعدادی از مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، نیز اعلام کرده‌اند که در رقابت‌های انتخابات مجلس دهم حضور پیدا می‌کنند.

با این حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، دفتر محمود احمدی‌نژاد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وی «هیچ توصیه و نظری مبنی بر تأیید یا حمایت از نامزدها و فهرست‌های انتخاباتی نداشته و نخواهد داشت».

تلاش اصولگرایان برای کاهش کاندیداهای خود و ارائه فهرست واحد در حالی است که اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که تنها پنج کاندیدای آنان در حوره انتخابیه تهران تأیید صلاحیت شده است.

روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی درباره تأیید صلاحیت هزار نفر از کاندیداهای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس از جمله چهره‌هایی چون علی مطهری، مرتضی اشراقی، فاطمه هاشمی، الیاس حضرتی و محسن مهرعلیزاده منتشر شده بود.

در همین حال علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، در مصاحبه‌ای با روزنامه وقایع اتفاقیه گفته است: «شواهد نشان می‌دهد تا حدی سخت‌گیری‌های شورای نگهبان کمتر شده است ولی تا آخر هفته و اعلام نتایج نهایی این شورا نمی‌توانیم تحلیل درست و واقعی از نتایج تأیید صلاحیت‌ها داشته باشیم».

این گزارش‌ها درحالی منتشر شده که سیامک ره پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، پیش از این اعلام کرده بود «مرحله اولیه» نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس ۱۶ بهمن اعلام می‌شود و هیچ‌یک از گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها درباره نامزدهای تأیید صلاحیت شده «اعتبار ندارد».

هشدار دادستان به رسانه‌ها درباره انتشار اخبار تأیید یا رد صلاحیت‌ها

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب تهران به سایت‌های خبری در رابطه با انتشار «اخبار خلاف واقع مربوط به احراز یا رد صلاحیت» کاندیداهای انتخابات پیش رو هشدار داد و گفت که رسانه‌ها «حق انتشار اخبار خلاف واقع در این زمینه را ندارند».

عباس جعفری دولت آبادی تأکید کرد که «مخالفان برگزاری انتخابات سالم»، می‌خواهند رقابت را «به منازعه تبدیل کنند و هم‌چنین سلامت انتخابات را زیر سؤال برده و با سیاه‌نمایی و چند قطبی کردن جامعه، سلامت انتخابات را مورد تردید قرار دهند».

مرتضی بختیاری، معاون امنیتی دادستان کل کشور، نیز روز یکشنبه گفته بود که اگر اعتراض نامزدهای مجلس به رد صلاحیتشان، موجب «تشویش اذهان عمومی و چند دستگی» شود، «قطعاً قابل تعقیب قضایی است».

گفته‌های این مقام‌های قضایی در حالی بیان شده که به جز اصلاح‌طلبان، چهره‌هایی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، عباس واعظ طبسی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، و علی مطهری و نیز برخی از کاندیداهای رد صلاحیت شده به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس اعتراض کرده‌اند.

آقای هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه نیز ضمن انتقاد شدید از رد صلاحیت حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی،‌ در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خطاب به اعضای شورای نگهبان گفت که «چه کسی به شما اجازه قضاوت داده است».

در واکنش به این گفته‌های آقای هاشمی، محمدرضا باهنر گفته است که «خانواده امام برای کشور و نظام محترم هستند، ولی باید به قوانین پایدار بود، اگر قرار به امتحان بود خوب بود ایشان هم در امتحان شرکت می‌کردند».

او گفته‌های نزدیکان حسن خمینی مبنی بر اینکه او به آزمون مجلس خبرگان رهبری دعوت نشده را «یک شوخی» خوانده است.

علی خمینی، برادر حسن خمینی، پیش از این گفته بود که «دعوت رسمی از سیدحسن خمینی برای شرکت در آزمون علمی خبرگان به عمل نیامده» و او «پیامک یا دعوتنامه‌ای» در این رابطه دریافت نکرده است.

XS
SM
MD
LG