لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

اعتصاب غذای برادران رجبیان در اعتراض به «عدم رسیدگی درمانی و نداشتن مرخصی»


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از «یک منبع آگاه» خبر داد که مهدی و حسین رجبیان، دو هنرمند زندانی، از روز هفتم آبان ماه در اعتراض به «کوتاهی در رسیدگی درمانی و نداشتن حق مرخصی» اعتصاب غذا کرده‌اند.

بر اساس این گزارش که روز شنبه هشتم آبان منتشر شده، این دو هنرمند همچنین اعلام کرده‌اند که در ادامه اعتراض به وضعیت خود، با خانواده و وکیلشان نیز ملاقات نخواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید که حسین رجبیان دچار عفونت ریه و مهدی رجبیان «مشکوک» به بیماری ام اس است.

در خرداد ماه امسال هم یک منبع آگاه خبر داده بود که مهدی رجبیان به دلیل «فشارها و نگرانی‌های عصبی» در دوره بازجویی «مشکوک به بیماری ام اس است» و پزشک اعلام کرده که او «هر ماه باید ام. آر. آی شود و مرتب آمپول بزند».

مهدی رجبیان بنیانگذار سایت «برگ موزیک»، بود که از مشهورترین و فعال‌ترین وب‌سایت‌های موسیقی آلترناتیو در ایران به شمار می‌آید.

برادران رجبیان دو آهنگساز و نوازنده هستند که با حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان محکوم شدند.

این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تغییر کرد، و هر دو برادر در تاریخ ۱۶ خرداد خود را به زندان اوین معرفی کردند.

مهدی و حسین رجبیان ۱۸ شهریور نیز در اعتراض به «عدم رسیدگی پزشکی» و جدا شدنشان از یکدیگر و انتقال مهدی رجبیان به بند هشت دست به اعتصاب غذا زده بودند که این اعتصاب غذا پس از ۹ روز به عفونت ریه حسین رجبیان و انتقال او به بیمارستان امام خمینی منتهی شده بود.

او یک هفته در بیمارستان بستری بود و دوباره به زندان اوین منتقل شد.

این دو هنرمند در نامه‌ای از هنرمندان جهان درخواست کرده اند که «نسبت به این نوع برخوردها واکنشی مسالت‌آمیز در شأن هنر نشان داده و آن را مورد نکوهش قرار دهند».

در پرونده مهدی و حسین رجبیان، یوسف عمادی، آهنگساز و نوازنده سه‌تار نیز به همراه آنان در مهرماه سال ۹۲ در استودیو و دفتر کارشان بازداشت شده بود.

بازداشت و زندانی کردن این سه هنرمند با محکومیت گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شد و از جمله کریمه بنون، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در حقوق فرهنگی و دیوید کی، گزارشگر ویژه در آزادی بیان، خواستار آزادی این سه هنرمند شده بودند.

در آذرماه ۹۴ نیز بیش از ۴۰۰ نفر، از جمله ده‌ها تن از فعالان موسیقی با انتشار نامه‌ای خطاب به علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، خواستار آزادی این سه نفر شده بودند.

انجمن دفاع از آزادی بیان در موسیقی، به همراه ۹ نهاد بین‌المللی دیگر با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ایران و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی، خواستار تبرئه این سه هنرمند شده بودند.

XS
SM
MD
LG