لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۴

مشاور رئیس‌جمهور ایران وزیران پیشنهادی برای سه وزارتخانه را معرفی کرد


محمدعلی نجفی گفته است که صالحی امیری و سلطانی‌فر به عنوان وزیران پیشنهادی وزارتخانه‌های ارشاد و ورزش معرفی می‌شوند و از بین او و دانش آشتیانی هم یک نفر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواهد بود.
محمدعلی نجفی گفته است که صالحی امیری و سلطانی‌فر به عنوان وزیران پیشنهادی وزارتخانه‌های ارشاد و ورزش معرفی می‌شوند و از بین او و دانش آشتیانی هم یک نفر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواهد بود.

مشاور رئیس‌جمهور ایران خبر داد رضا صالحی امیری و مسعود سلطانی‌فر که در مجلس نهم موفق به کسب رأی برای حضور در کابینه نشده بودند، به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌های ارشاد و ورزش و جوانان معرفی می‌شوند.

از محمدعلی نجفی و فخرالدین دانش آشتیانی نیز که در مجلس نهم موفق به راهیابی به کابینه نشده‌اند، به عنوان دو گزینه احتمالی برای وزارت آموزش و پرورش نام برده شده است.

محمدعلی نجفی، مشاور حسن روحانی، روز جمعه ۳۰ مهر در مصاحبه با وب‌سایت «انتخاب» خبر داد که روز یکشنبه آینده رضا صالحی امیری به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت ارشاد و مسعود سلطانی‌فر به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی می‌شوند.

آقای نجفی همچنین گفت که او و آقای دانش آشتیانی به عنوان گزینه‌های احتمالی برای معرفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش مطرح هستند.

او خبر داد که برای بررسی مشکلات وزارت آموزش و پرورش با حسن روحانی، رئیس‌جمهور، دیدار می‌کند و بعد از ظهر شنبه، تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

معرفی وزیران جدید برای سه وزارتخانه؛ گفت‌وگو با تقی رحمانی و احسان مهرابی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:02 0:00
لینک مستقیم

با این حال غلامرضا کاتب، عضو هیئت رئیسه مجلس، در اظهاراتی متفاوت با سخنان آقای نجفی، اعلام کرده که از بین مسعود سلطانی‌فر و ‌رضا صالحی امیری یک نفر برای تصدی سمت وزرات ورزش و جوانان به مجلس معرفی می‌شود.

به گفته آقای کاتب، دولت در حال رایزنی با محمدعلی نجفی برای قبول سمت وزارت آموزش و پرورش است.

او همچنین گفته که حسن روحانی هنوز درباره گزینه پیشنهادی برای وزارت ارشاد تصمیم نهایی را نگرفته و در حال بررسی گزینه‌های مطرح است.

رسانه‌های ایران در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه خبر استعفای علی جنتی وزیر ارشاد، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، را منتشر کردند و رئیس‌جمهور ایران این استعفاها را پذیرفت.

دفتر ریاست جمهوری ایران روز جمعه متن پاسخ حسن روحانی به این سه وزیر را منتشر کرده است.

آقای روحانی در پاسخ به استعفای وزیر ارشاد نوشته است: «علیرغم این واقعیت که اختیارات و امکانات آن وزارتخانه در حوزه فرهنگ تناسبی با مسئولیت و توقعات جامعه از آن ندارد، لیکن حرکت سه سال اخیر آن در مسیر درست گسترش آگاهی مردم، ایجاد فضای احساس امنیت و آزادی برای اهل فرهنگ، و شکوفایی خلاقیت‌ها در تبیین ارزش‌های اسلامی- ایرانی بوده است؛ و دولت با قوتِ تمام و با سرعتی بیشتر در این مسیر حرکت خواهد کرد».

مخالفت شماری از روحانیون با برگزاری کنسرت موسیقی در شهرهایی مانند مشهد و قم واکنش‌های علی جنتی به این درخواست‌ها باعث شده بود که اقدامات این وزارتخانه بیش از پیش به عرصه‌ای برای رویارویی مخالفان و موافقان دولت بدل شود.

انتشار گزارش‌ها درباره احتمال معرفی محمدعلی نجفی، رضا صالحی امیری، مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به مجلس در حالی منتشر شده است که این چهار نفر در مجلس اصولگرای نهم، موفق به راهیابی به کابینه نشده بودند.

مجلس نهم در ابتدای کار دولت آقای روحانی به محمدعلی نجفی، مسعود سلطانی‌فر و جعفر میلی‌منفرد گزینه‌های معرفی شده برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، و علوم رأی نداده بود.

پس از آن رضا صالحی امیری به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی سمت وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد که نمایندگان به او هم رأی ندادند.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی نیز پس از استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا در جلسه ۲۹ مرداد ۹۳ به عنوان گزینه پیشنهادی وزرات علوم به مجلس معرفی شد، اما نمایندگان مجلس به او رأی ندادند.

تغییرات در کابینه دولت حسن روحانی در روزهای گذشته بازتاب‌هایی در بین سیاستمداران جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب در ایران داشته است.

از جمله محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، روز چهارشنبه ۲۸ مهر این تغییرات را «جزو مطالبات مردم» دانسته بود که «با چند ماهی تأخیر» اتفاق افتاده است.

آقای عارف تأکید کرده بود که وزیران جدید باید برای دوره بعدی احتمالی ریاست جمهوری حسن روحانی نیز برنامه‌ریزی کنند و فکر نکنند که تنها چند ماه و تا دولت بعد در این سمت هستند.

او همچنین برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه پذیرش استعفای وزیر ارشاد از سوی حامیان دولت «عقب‌نشینی دولت در مقابل مخالفان» محسوب می‌شود، را رد کرده بود.

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین از گروه‌های اصولگرا، نیز روز پنج‌شنبه گفته بود که تغییرات انجام شده در کابینه «کافی نیست» و تغییر برخی وزرا «ضروری‌تر» از سه وزیری است، که استعفا داده‌اند.

او گفته بود که تغییرات کابینه هم «در نتیجه عملکرد وزرا» بوده است و «هم فشار سیاسی».

این چهره اصولگرا تغییرات کابینه را در راستای «ترمیم آراء حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ دانسته و پیش‌بینی کرده بود که «ممکن است» این تغییرات ادامه داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در اردیبهشت سال ۹۶ برگزار می‌شود و برخی از اصولگرایان اعلام کرده‌اند که ممکن است حسن روحانی برای دوره بعد انتخاب نشود.

XS
SM
MD
LG