لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

علت درگذشت هاشمی رفسنجانی «ایست قلبی» اعلام شد


وزیر بهداشت ایران علت مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی را «عارضه قلبی و تنفسی» اعلام کرد و گفت که براساس گزارش‌هایی که به او رسیده، تیم پزشکی همراه رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران نبوده، و در این مورد «کوتاهی شده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن قاضی زاده هاشمی اعلام کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی «دچار عارضه قلبی و تنفسی» شده بود.

به گفته آقای قاضی زاده هاشمی،براساس گزارشهایی که به او داده شده، « ظاهرا» تیم پزشکی همراه آقای هاشمی رفسنجانی نبوده درحالی که باید «همراه شخصیت‌ها باید تیم پزشکی حاضر باشد» و اگر این گزارش درست باشد «کوتاهی کرده‌اند».

وزیر بهداشت درعین حال گفت که زمانی که «تیم پزشکی زمانی متوجه شدند، فرصت از دست رفته بود و شاید اگر بودند هم نمیتوانستند کاری کنند».

وی درباره دلایل اینکه تیم پزشکی همراه آقای هاشمی رفسنجانی نبوده اشاره ای نکرده است.

رئیس بیمارستان شهدای تجریش نیز علت درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، را «ایست قلبی» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامرضا محسنی، رئیس بیمارستان شهدای تجریش، اعلام کرد که آقای هاشمی رفسنجانی ساعت ۱۸:۲۰ روز یکشنبه با علائم سکته قلبی و در شرایطی که هوشیاری نداشت، به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده بود.

براساس این گزارش، «مراحل احیای قلبی» برای آقای هاشمی رفسنجانی انجام شد اما بیش از یک ساعت تلاش برای احیای وی عملیات ناموفق ماند و او ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه درگذشت.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و از چهره‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، که روز یکشنبه ۱۹ دی، «به دلیل عارضه قلبی» در بیمارستان بستری شده بود، در گذشت.

در این زمینه خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داد که پیکر آقای هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه تشییع خواهد شد.

هیئت دولت ایران نیز در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه را تعطیل و سه روز آینده را «عزای عمومی» اعلام کرده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا حسن روحانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول، و تعدادی از وزرا و دیگر مقام‌های ارشد دولت در بیمارستان شهدای تجریش حاضر شده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، در حالی که گفته می‌شود پیکر آقای هاشمی به محله جماران تهران منتقل می‌شود، همچنان چند صد نفر در مقابل بیمارستان شهدای تجریش تجمع کرده‌اند «به طوری که سراسر خیابان ولیعصر تقریباً مسدود شده و حاضران علی‌رغم تذکرات و برخوردهای مأموران، حاضر به ترک بیمارستان نیستند».

براساس این گزارش، مأموران حفاظتی و امنیتی حاضر در محل، اجازه ورود هیچ کس و حتی خبرنگاران به داخل بیمارستان را نمی‌دهند، و مأموران انتظامات و حراست انتظامی و اطلاعاتی از پذیرش بیماران نیز خودداری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG