لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

پرونده تخلفات بانک وابسته به بنیاد شهید «به مراجع بالاتر ارسال شده است»


رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ارسال پرونده «تخلفات» بانک دی، وابسته به بنیاد شهید، به «مراجع بالاتر» خبر داد و گفت که این پرونده ارتباطی با موضوع تحقیق و تحفص مجلس از بنیاد شهید نداشته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ناصر سراج، روز دوشنبه چهارم مرداد، درباره پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفت: «ما نیت خوان نیستیم که مطمئن شویم که در این موضوع تخلفی شده یا خیر اما درباره پرونده بانک دی گزارش تهیه و به مراجع مربوط ارسال شده است».

آقای سراج اشاره‌ای به زمان ارسال پرونده «تخلفات» بانک دی به «مراجع بالاتر» نکرده و توضیحی درباره این تخلفات نداده است.

خبرگزاری فارس سال ۹۱ در گزارشی اعلام کرده بود که سازمان بازرسی کل کشور «پنج تخلف» بانک دی را بررسی کرده است.

در آن زمان «پرداخت غیرقانونی عیدی و پاداش و سایر مزایا به اعضای هیئت مدیره» و «پرداخت هزینه برای ایجاد چند شعبه قبل از تأسیس نهایی بانک» از جمله این تخلف‌ها اعلام شده بود.

اعضای هیئت تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید نیز پیش از این اتهام‌هایی را علیه این بنیاد و از جمله بانک و صرافی دی مطرح کرده بودند.

از جمله امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس نهم، صرافی دی را متهم کرده بود که ۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های خود را «به دبی منتقل کرده» بود اما این دارایی‌ها به کشور بازگردانده شده است.

گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس نهم قرائت نشد و آقای خجسته بارها از «فشار سیاسی» برای قرائت نشدن این گزارش خبر داده بود.

در مقابل مسعود زریبافان، رئیس بنیاد شهید در دولت محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرده بود که آقای خجسته که از مدیران بنیاد شهید در استان همدان بوده به دلیل استفاده از امکانات دولتی برای «تبلیغات انتخابات مجلس» برکنار شده و به دلایل سیاسی به دنبال تحقیق و تحفص از این بنیاد است.

برخی رسانه‌ها به نقل از رئیس سازمان بازرسی اعلام کرده بودند که «تخلف» مدیران بانک دی از جمله مسعود زریبافان، رئیس سابق بنیاد شهید «به اثبات رسیده و پرونده در مراجع بالاتر در حال پیگیری است».

محمدحسین صیرفی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی سازمان بازرسی کل کشور، اما این اظهارات را «به شدت» تکذیب کرد و گفت که آقای سراج نامی از مسعود زریبافان نبرده است.

بر اساس گزارش برخی خبرگزاری‌ها، آقای سراج همچنین در سخنان خود اعلام کرده بود که پرونده «تخلفات» بانک دی که او به آنها اشاره کرده، ارتباطی با گزارش تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید نداشته است.

دهم خرداد سال ۹۲ نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رأی موافق، طرح تحقیق و تفحص از «بنیاد شهید و امور ایثارگران» را تصویب کرده بودند.

«نبود شفافیت مالی»، «وجود شائبه‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد» و «کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی» از جمله دلایل پیگیری این طرح در مجلس عنوان شده بود.

پیش از آن نیز در ۱۴ مرداد سال ۹۱ روزنامه «خراسان» از کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی در بنیاد «شهید» از سوی سازمان بازرسی کل کشور خبر داده بود که یکی از مسئولان با سابقه این بنیاد در آن دست داشته است.

بنیاد شهید یکی از ثروتمند‌ترین سازمان‌های اقتصادی در جمهوری اسلامی است که در حوزه‌های گسترده‌ای از فعالیت‌های مالی تا دامداری فعالیت می‌کند.

این بنیاد که قرار است به امور «ایثارگران و خانواده‌های شهدا» رسیدگی کند، دارای زیرمجموعه‌های اقتصادی بسیاری است و بودجه آن در سال ۹۵ بیش از ۹ هزار میلیارد تومان است.

XS
SM
MD
LG