لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۵

هشدار یک نماینده مجلس: کودک‌فروشی در ایران به تجارت تبدیل شده است


عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رواج «کودک‌فروشی» در ایران٬ گفته است که این پدیده برای برخی در کشور به «تجارت» تبدیل شده و باید با به روز کردن قوانین٬ «حاشیه امن متخلفان را از بین برد».

در گفت‌وگویی با خبرگزاری رسمی مجلس٬ خانه ملت٬ در روز شنبه دوم بهمن ماه، بهمن طاهرخانی به صراحت از «رواج معضل کودک‌فروشی» در شرایط فعلی ایران خبر داده است.

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرده «برخی کودک‌فروشی را نوعی تجارت برای خود قلمداد کرده‌اند که باید با اعمال قوانین جدید و به روز، حاشیه امن متخلفان را از بین برد تا این این پدیده شوم از میان برداشته شود».

او خواستار «بررسی دقیق» این پدیده شده تا «اگر در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان نقصی وجود داشته باشد با کمک مجلس و بازنگری در این قانون، حمایت‌هایی برای رفع این آسیب‌های اجتماعی صورت گیرد».

به گفته آقای طاهرخانی٬ «در بسیاری از کشورهای دنیا برای جلوگیری از معضل کودک‌فروشی راه‌کارهای قانونی مورد توجه قرار گرفته و بدون شک اگر قوانین کشور جامع و مانع باشد٬ می‌توان با مقررات تنبیهی و بازدارنده فضا را برای افرادی که اقدام به کودک‌فروشی می‌کنند، ناامن کرد».

او همچنین در کنار قوانین٬ خواستار توجه به «شرایط اقتصادی و مباحث فرهنگی» نیز شد و افزود «بخش عمده‌ای از این معضلات به ضعف مالی افراد باز می‌گردد، در واقع به جهت فقر معضلاتی همچون کودک فروشی در جامعه شکل می‌گیرد».

«نوزاد فروشی» به یک پدیده اجتماعی تقریبا نوپا در ایران تبدیل شده و برخی خانواده‌ها در ازای دریافت میلیون‌ها تومان نوزاد یا نوزادان خود را به متقاضیان واگذار می‌کنند.

تیرماه سال جاری نیز شهیندخت مولاوردی٬ معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفته بود آمار نوزادان فروخته شده در شکم مادر «زیاد» است و «فقر» یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش این پدیده اجتماعی در ایران محسوب می‌شود.

او از «فقر اقتصادی»، «فقر فرهنگی»، «اعتیاد»، «کارتن‌خوابی» و «ازدواج کودکان» از مهم‌ترین عوامل «نوزاد فروشی» در ایران نام برده است.

به تازگی نیز سیاوش شهریور٬ مدیرکل اجتماعی استانداری تهران خواستار عقیم‌سازی زنان معتاد کارتن‌خواب با رضایت خودشان شده و گفته بود که «برخی از این زنان علاوه بر اعتیاد و کارتن‌خوابی و توسعه فحشا، عین ماشین جوجه‌کشی بچه تولید می‌کنند و چون بچه‌ها سرپرست ندارند، به‌فروش می‌رسند».

این موضوع که پس از انتشار گزارش‌های مربوط به گورخوابی در گورستان نصیرآباد شهریار در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود٬ واکنش‌های منفی گسترده‌ای را به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG