لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۳

«کمک چند ده میلیارد تومانی» شهرداری تهران به خیریه مرتبط با همسر شهردار


در ادامه اعتراض‌ها به موضوع واگذاری زمینی به مساحت حدود ۵۰ هزار متر مربع به یک مؤسسه خیریه که همسر شهردار تهران، عضو هیئت امنای آن است، یک عضو شورای شهر اعلام کرد که شهرداری علاوه بر واگذاری زمین به صورت «نزدیک به رایگان»، به این خیریه کمک مالی هم می‌کند.

گزارش شماره یکشنبه روزنامه شرق نیز حاکی از کمک چند ده میلیارد تومانی شهرداری به این مؤسسه در چند سال اخیر است.

روز یکشنبه دوم آبان، غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر تهران به خبرگزاری ایلنا گفت که نتوانسته به اساسنامه «خیریه امام رضا» دسترسی پیدا کند و مشخص نیست که از منابع مالی و امکانات این خیریه، در آینده چه استفاده‌ای خواهد شد.

به گفته آقای انصاری، شهرداری تهران نه تنها به این خیریه زمین «به صورت رایگان یا نزدیک به رایگان و با قیمت ناچیز» واگذار کرده، بلکه هر ساله به این خیریه کمک مالی می‌کند.

او تأکید کرد که «بخش قابل توجهی» از ساختمان و تأسیسات ساخته شده در این خیریه با کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم شهرداری تهران احداث شده است.

رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، به تازگی خبر داده بود که ۴۹ هزار و ۶۰۸ متر مربع زمین در منطقه ۲۲ تهران به قیمت هر متر مربع ۱۴۹ هزار تومان به یک مؤسسه خیریه واگذار شده که زهرا سادت مشیر، همسر محمدباقر قالیباف شهردار تهران، یکی از اعضای هیئت امنای آن است.

در آگهی‌های فروش زمین در منطقه ۲۲ تهران، هر متر مربع که امکان ساخت واحد مسکونی در آن باشد، بیش از سه میلیون تومان به فروش می‌شود.

با این حال شهرداری تهران اعلام کرده که این زمین «به نرخ کارشناسی روز» واگذار شده و اموال این مؤسسه متعلق به هیچ شخص حقیقی و حقوقی نیست و «کاملاً وقف عام است».

در مقابل روزنامه شرق در شماره روز یکشنبه خود در گزارشی سخنان اعضای شورای شهر درباره «شفاف نبودن» موضوع مالکیت اموال این خیریه را منتشر کرده است.

تعدادی از اعضای شورای شهر تهران از جمله فاطمه دانشور و علیرضا دبیر، اعلام کرده‌اند که با وجود درخواست‌های چند باره، اسناد این خیریه برای اعضای شورا ارسال نشده است.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران از سال ۹۱ به این خیریه «چند ده میلیارد تومان» کمک مالی کرده و در بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران نیز ۳۵ میلیارد تومان کمک به این خیریه پیش‌بینی شده است.

فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران، نیز گفته است که نام مجید سمیعی، جراح مشهور مغز و اعصاب ایرانی-آلمانی، در اسناد این خیریه وجود ندارد.

این در حالی است شهرداری تهران اعلام کرده که زمین واگذار شده به این خیریه از ابتدا برای فعالیت‌های درمانی عام‌المنفعه در نظر گرفته شده و قرار است یک مرکز درمانی تحت نظارت مجید سمیعی در آن ساخته شود که ساخت آن «در مراحل انتهایی قرار دارد».

انتشار گزارش‌ها درباره واگذاری این زمین درحالی است که موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران در ماه‌های گذشته خبر ساز بوده است.

بر اساس تصویر منتشر شده از نامه سازمان بازرسی کل کشور در وب‌سایت معماری‌نیوز و برخی رسانه‌های دیگر، شهرداری تهران ۲۰۰ ملک متعلق به این شهرداری را «به قیمت غیرواقعی» و «بسیار پایین» همراه با «۵۰ درصد» تخفیف و در قسط‌های «۶۰ ماهه» به برخی مدیران این نهاد و افراد دیگر وابسته یا نزدیک به شهردار تهران فروخته است.

پس از انتشار این گزارش‌ها یاشار سلطانی، مدیرمسئول «معماری‌نیوز» روز ۲۷ شهریور، بعد از مراجعه به دادسرا بازداشت شد و همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد.

در موضوع واگذاری املاک، آقای انصاری روز یکشنبه به ایلنا گفت که «طی ۱۰ سال گذشته با بلندپروازی‌های بی‌برنامه و مدیریت متمرکز و آمرانه حاکم بر شهردارى، بخش قابل توجهی از املاک و دارایی‌های شهر به حداقل قیمت و با شرایط نازل واگذار شده است».

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد که بازداشت یاشار سلطانی به دلیل انتشار نامه سازمان بازرسی درباره واگذاری املاک شهرداری تهران «هیچ توجیهی ندارد».

در همین حال بیش از ۷۰۰ روزنامه‌نگار و خبرنگار از ده‌ها نشریه و خبرگزاری در نامه سرگشاده‌ای خطاب به مقام‌های قوه قضائیه خواستار آزادی یاشار سلطانی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG