لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

«شلیک اخطار» ناوشکن روسی به سمت کشتی ترکیه در دریای اژه


در رویداد تنش‌زای دیگری میان ترکیه و روسیه، یک ناوشکن روسی مستقر در دریای اژه به سمت یک کشتی ماهی‌گیری ترکیه شلیک کرده است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای می‌گوید که اقدام این ناوشکن، در قالب «شلیک اخطار» و برای «اجتناب از تصادم با کشتی ترکیه» صورت گرفته است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌اش زمان وقوع این اتفاق را روز یکشنبه اعلام کرده و گفته است که به دنبال این حادثه، وابسته نظامی ترکیه در مسکو روز یکشنبه احضار شده است.

پیامد این رویداد، روسیه همچنین به ترکیه هشدار است که از رفتار«تحریک‌آمیز» علیه نیروهایش در سوریه یا نزدیکی مرزهای این کشور خودداری کند.

در مورد این حادثه خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشته است که ناوشکن تجسسی سمیتلیوی در ۲۲ کیلومتری جزیره یونانی لمونس در آب‌های دریای اژه مستقر بوده، و سرنشینان آن برای اجتناب از برخورد با کشتی ماهی‌گیری ترکیه، شلیک اخطار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش در زمان حادثه ناوشکن روسی لنگر انداخته بوده، و کشتی ماهی‌گیری در فاصله‌ای کمتر از هزار متر از سمت راست به این ناوشکن نردیک شده است.

خبرگزاری روسی ایتارتاس نیز گزارش داده، ناوجنگی روسیه زمانی اقدام به شلیک اخطار کرده که کشتی ترکیه‌ای به هشدارهای اولیه بی‌توجهی کرده است. به نوشته این خبرگزاری پس از شلیک اخطار، کشتی ترکیه‌ای با تغییر مسیر به فاصله ۵۰۰ متری از کنار ناو روسی عبور کرده است.

روابط مسکو و آنکارا پس از سرنگونی یک جنگنده روسیه توسط جنگنده‌های ترکیه به شدت تیره شده است.

ترکیه به طور رسمی گفته است که جنگنده روسی وارد خاک آن کشور شده بود و پیش از هدف قرار دادن ان نیز بارها به خلبان‌های این جنگنده، هشدار داده شده بود. اما تنها خلبان نجات‌یافته از این واقعه می‌گوید، هیچ هشداری از سوی ترکیه دریافت نکرده بود.

مسکو در عین حال معتقد است که جنگنده‌اش در خاک سوریه هدف قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG