لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

ترامپ، قطعنامه شهرک‌سازی‌ها و گزینه مدنظر برای سفارت آمریکا در اسرائیل


خنرانی ترامپ در نشست آیپک در فروردین ۹۵
خنرانی ترامپ در نشست آیپک در فروردین ۹۵

اگر هدف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا این است که نشان دهد سیاست‌های باراک اوباما در قبال اسرائیل را کاملاً تغییر خواهد داد، دیوید فریدمن گزینه او برای سفارت آمریکا در اسرائیل مناسب‌ترین فرد برای انتقال این پیام است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیوید فریدمن، وکیل امور مالی و فرزند یک خاخام ارتدکس، مدافع سرسخت احداث شهرک‌های یهودی‌نشین، مخالف تأسیس کشور فلسطین و حامی فعال حکومت اسرائیل است.

او به حدی دست راستی است که بسیای از حامیان اسرائیل نگرانند که ممکن است بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر تندرو اسرائیل را به سمت افراط سوق دهد و در نتیجه هرگونه احتمالی برای از سرگیری و موفقیت روند صلح با فلسطینیان از بین برود.

بحث‌های داغ در مورد انتخاب دیوید فریدمن به عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل با دور جدیدی از تنش در روابط امریکا و اسرائیل همزمان شده است.

دولت باراک اوباما در تصمیمی تعجب‌آور روز جمعه اجازه داد که شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، شهرک‌سازی اسرائيل در مناطق اشغالی را غیرقانونی اعلام کند.

تصمیم آمریکا در امتناع از رأی، به جای وتوی این قطعنامه، برخلاف روش همیشگی واشنگتن است که در سال‌های اخیر با حق وتوی خود همواره از اسرائیل در برابر احتمال تصویب چنین قطعنامه‌ای محافظت کرده بود.

این تصمیم دولت امریکا توسط اسرائیل، قانونگذاران هر دو حزب آمریکا و بخصوص دونالد ترامپ مورد انتقاد قرار گرفت. آقای ترامپ در پیام خود روی شبکه توئیتر نوشت پس از ادای سوگند در روز ۲۰ ژانویه این وضعیت تغییر خواهد کرد.

رؤسای جمهور آمریکا از هر دو حزب همواره از راه حل دو کشور و در نتیجه تشکیل کشور فلسطینی دفاع کرده و بنیامین نتانیاهو نیز می‌گوید با این راه حل موافق است. اما دیوید فریدمن که انتصاب او باید توسط مجلس سنا تأیید شود، با این راه حل مخالف است.

دولت امریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با یک گروه مدافع اسرائیل به نام جی استریت که به شدت از سیاست‌های آقای نتانیاهو انتقاد دارد، همکاری نزديکی داشته است. اما دیوید فریدمن، آقای اوباما را به «یهودی‌ستیزی آشکار» متهم کرده و گروه جی استریت را «بدتر از کاپوها» توصیف کرده است. عبارتی که به یهودیانی اشاره می‌کند که در نسل‌کشی هم‌کیشان خود با آلمان نازی همکاری می‌کردند.

دولت آمریکا از چند دهه پیش با احداث شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطقی که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ اشغال کرده، مخالفت کرده است. اما دیوید فریدمن مدیر یک مؤسسه غیرانتفاعی است که برای یک شهرک یهودیان ناسیونالیست و مذهبی به نام بیت اِل در نزدیکی رام‌الله کمک مالی جمع‌آوری می‌کند. بیت اِل از طریق شبکه خبری دست‌راستی خود به روش‌های تحریک‌آمیزی سربازان ارتش اسرائیل را تشویق می‌کند تا از فرمان تخلیه ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین سرپیچی کنند.

به همین خاطر انتخاب دیوید فریدمن، به شدت جامعه یهودیان آمریکا را دچار تشتت کرده است. گروهی طرفدار اعمال فشار آمریکا به اسرائیل برای پذیرش روند صلح با فلسطینیان هستند و در مقابل گروه دیگری معتقدند دولت اوباما نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه را رها کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد دیوید فریدمن فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه کلمبیا، وکیلی است که به خاطر دفاع از پرونده‌های ورشکستگی مالی شهرت فراوانی کسب کرده است. او در پرونده ورشکستگی مجموعه قمارخانه‌های دونالد ترامپ در شهر آتلانتا وکالت آقای ترامپ را برعهده داشت.

گروه‌های چپ‌گرای آمریکایی و مقام‌های فلسطینی که با انتخاب دیوید فریدمن به شدت مخالفند، می‌گویند تأیید انتصاب او به عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل به هر گونه مذاکره جدی در مورد صلح خاورمیانه پایان خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو تاکنون در مورد گزینه دونالد ترامپ برای سفارت آمریکا در اسرائیل به طور علنی واکنشی نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG