لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

توقف غیرمنتظره وزیر خارجه ترکیه در تهران برای «گفت‌وگو بر سر بحران سوریه»


ظریف و چاووش‌اوغلو یک هفته پیش در آنکارا با هم دیدار داشتند
ظریف و چاووش‌اوغلو یک هفته پیش در آنکارا با هم دیدار داشتند

وزیر خارجه ترکیه هدف از سفر کوتاه خود به ایران در روز پنج‌شنبه ۲۸ مرداد، را گفت‌وگو درباره بحران سوریه ذکر کرد و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفت که در این سفر درباره «آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه» گفت‌وگو شده است.

برخی از رسانه‌های ترکیه از جمله خبرگزاری آناتولی خبر دادند که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در راه سفر به هند به شکل غیرمنتظره‌ای ساعاتی را در تهران برای گفت‌وگو با مقام‌های ایران گذرانده است.

این خبرگزاری به نقل از آقای چاووش اوغلو گفته است که در سفرش به تهران درباره بحران سوریه با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز جمعه ۲۹ مرداد، با تأیید حضور وزیر خارجه ترکیه در تهران خبر داد که این سفر پنج ساعت به طول انجامیده است.

به گفته آقای قاسمی، وزیر خارجه ترکیه در این سفر، درباره «آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه» با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفت‌وگو کرده است.

سفر غیرمنتظره وزیر خارجه ترکیه به ایران، یک هفته پس از سفر محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران، به آنکارا انجام می‌شود.

در همین حال به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، در سفر هفته گذشته آقای ظریف تفاهم شده است که دو کشور «به طور مستمر چه به صورت رسمی و حتی غیررسمی گفت‌وگوهای فشرده و مستمری را در اشکال و سطوح مختلف» داشته باشند.

آقای قاسمی تأکید کرد که قرار است در آینده نزدیک نیز «دیدارهای متعددی به صورت فشرده» و «در سطوح متفاوت بین مقامات عالی دو کشور» انجام شود.

ایران و روسیه از متحدان حکومت بشار اسد به شمار می روند در جنگ پنج ساله در سوریه از حکومت این کشور حمایت کرده‌اند. ترکیه اما پیش از این از مخالفان حکومت بشار اسد حمایت کرده است.

با این حال حسین جابری انصاری، معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۲۶ مرداد، پس از دیدار و مذاکره با همتای روسش، از توافق ایران و ترکیه برای حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه خبر داده بود.

همچنین بر اساس گزارش منتشرشده از سوی دفتر ریاست‌جمهوری ایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز دوشنبه ۲۸ تیر، پس از کودتای نافرجام در این کشور، در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی از تصمیم ترکیه برای «همکاری» با ایران و روسیه با هدف «حل و فصل» مسائل منطقه سخن گفته بود.

در این زمینه علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر ایران، با تأکید بر مخالفت جمهوری اسلامی با کودتا در ترکیه ابراز امیدواری کرده که دولت ترکیه هم «به نظرات مردم سوریه و آرای مردم سوریه احترام بگذارد و تعیین حکومت در سوریه را به مردم این کشور واگذار کند».

ساعاتی پس از انتشار گزارش‌ها درباره اعلام کودتا در ترکیه، مقامات ایرانی با این اقدام مخالفت کردند و در این زمینه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، تا ظهر روز شنبه سه‌بار با مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، تماس تلفنی داشت.

XS
SM
MD
LG