لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

«روسیه در یمن، سوریه و لیبی پایگاه دریایی ایجاد می‌کند»


روسیه، همچنین دو ناو جنگی نفربر را برای شرکت در عملیات بین‌المللی علیه دزدان دریایی سومالی عازم خلیج عدن کرده است.
روسیه، همچنین دو ناو جنگی نفربر را برای شرکت در عملیات بین‌المللی علیه دزدان دریایی سومالی عازم خلیج عدن کرده است.

روسیه قصد دارد ظرف چند سال آینده، چند پایگاه دریایی در یمن، سوریه و لیبی ایجاد کند.

این موضوع را خبرگزاری رویترز به نقل از ایتارتاس، خبرگزاری دولتی روسیه، گزارش داده و افزوده است که به گفته یک منبع نظامی تصمیم‌گیری سیاسی در این زمینه گرفته شده است.


این منبع رسمی در این زمینه به خبرگزاری ایتارتاس گفته است که گرچه مشکل بتوان گفت که ایجاد این پایگاه‌های دریایی چقدر زمان خواهد برد اما بی هیچ تردیدی در چند سال آینده این امر محقق خواهد شد.

بر اساس گزارش ایتارتاس، محل ایجاد پایگاه‌های دریایی روسیه جزایر سوکوترا در یمن و بندر طرطوس در سوریه و بندر طرابلس در لیبی است.
به گفته این مقام نظامی در صورتی که این پایگاه‌ها در چند سال آینده ایجاد نشوند، حراست از منافع ملی روسیه، اعم از منافع اقتصادی یا نظامی در دریاهای دوردست امکان‌پذیر نخواهد بود.


ایتارتاس به نقل از همین منبع، محل ایجاد این پایگاه‌های دریایی را جزایر سوکوترا در یمن و بندر طرطوس در سوریه و بندر طرابلس در لیبی اعلام کرده است.


روسیه از تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی سرگرم برپایی یک پایگاه دریایی در بندر طرسوس سوریه بوده است و در آن زمان منابعی در وزارت دفاع روسیه از قصد مسکو برای حضور دائم در آب‌های مدیترانه در سه سال آینده، خبر دادند.


در آبان ماه ۸۷ و در آستانه سفر معمر قذافی، رهبر لیبی، به مسکو نیز اعلام شد که لیبی نیز برای استقرار پایگاه دریایی روسیه در آب‌های خود آمادگی دارد.


اعزام دو ناو جنگی به آب‌های خلیج عدن


در همین حال یک خبرگزاری دولتی دیگر روسیه، ریا نووستی، امروز اعلام کرد که این کشور دو ناو جنگی نفربر را برای شرکت در عملیات بین‌المللی علیه دزدان دریایی سومالی عازم خلیج عدن کرده است.


ناوهای جنگی «یامال» و «آزوف» حامل تفنگداران دریایی روسیه هستند و روز پنجشنبه از بندر سواستوپول در جنوب غربی شبه جزیره کریمه در دریای سیاه عازم آب‌های یمن شده‌اند.

ناوهای جنگی «یامال» و «آزوف» حامل تفنگداران دریایی روسیه هستند و روز پنجشنبه از بندر سواستوپول عازم آب‌های یمن شده‌اند
در عملیات بین‌المللی علیه دزدان دریای شمالی قرار است ۲۰ کشتی جنگی خارجی شرکت کنند.


شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسامبر سال ۲۰۰۸ با صدور قطعنامه‌ای، این اجازه را داد که نیروهای بین‌المللی با موافقت دولت سومالی، بتوانند برای حمله هوایی یا عملیات زمینی علیه پایگاه‌های دریایی دزدان دریایی اقدام کنند.


در سال ۲۰۰۸ نزدیک به ۱۲۰ مورد حمله دزدان دریایی به کشتی‌های تجاری ثبت شده که هنوز ۱۰ کشتی در دست دزدان دریایی است و حدود ۲۰۰ دریانورد نیز در اسارت آن‌ها باقی مانده‌اند.

XS
SM
MD
LG