لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

«حمله ایران و ترکیه به شورشیان کرد در عراق»


ارتش ترکیه در نزدیکی مرز با عراق، مانورهایی برپا می کند.
ارتش ترکیه در نزدیکی مرز با عراق، مانورهایی برپا می کند.

مقام های کرد عراقی، روز شنبه نوزدهم خرداد، اعلام کردند که نيروهای ترکيه و ايرانی مواضعی را که ظن آن می رود به شورشيان کرد آن کشورها تعلق دارند، گلوله باران کرده اند.


در همين حال، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا، به ترکيه هشدار داد که با هرگونه اعزام قابل ملاحظه نيروی نظامی به داخل عراق، احتمال گسترش تنش های منطقه ای را افزايش خواهد داد.


اين هشدار درپی آن داده شد که ترکيه اقدام به استقرار نيرو در مرز خود با عراق کرده است. ضمن آنکه رهبران ترکيه در حال بحث در مورد انجام تهاجم نظامی نظامی گسترده به خاک عراق برای سرکوبی شورشيان کرد ترکيه هستند.


شورشيان کرد که پايگاه هايی در خاک عراق دارند، با ورود به ترکيه، به نيروهای نظامی آن کشور حمله می کنند.


در اين ميان، خانم رايس که روز جمعه، هجدهم خرداد، در نيويورک و در جمع خبرنگاران و دبيران خبرگزاری آسوشيتدپرس سخن می گفت، اعلام کرد که «برای هيچ کس خوب نيست که اقدام قابل ملاحظه ای را در مرز انجام دهد».


وی در توضيح اين گفته خود افزود:«نه برای عراق و نه برای ترکيه».


«گلوله باران توسط نيروهای ترکيه و ايران»


در همين حال، گزارش آسوشيتدپرس حکايت از آن دارد که ايران هم با جنگجويان کرد آن کشور مستقر در عراق درگير شده است و نيروهای ايرانی درنيمه شب، اقدام به گلوله باران پايگاه های آنان کرده اند.


اتحاديه ميهنی کردستان عراق، که تحت رهبری جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق قرار دارد، در وب سايت خود گزارش داد که نيروهای ترکيه و ايرانی، منطقه «سيدی کان» در استان اربيل عراق، که در مرز ترکيه و ايران قرار دارد را گلوله باران کرده اند.


اتحاديه ميهنی کردستان عراق گزارش داد که نيروهای ترکيه و ايرانی، يک منطقه در استان اربيل عراق را گلوله باران کرده اند.

اين گزارش هنوز از سوی مقام های ترکيه و ايران تاييد نشده است.


در وب سايت اتحاديه ميهنی کردستان عراق به نقل از منابع محلی آمده است که بر اثر اين گلوله باران ها، به نه روستای کرد عراقی خسارات بسياری وارد شد و ساکنان اين روستاها ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شدند.


در همين ارتباط، ستوان احمد کريم از نيروهای مرزی عراق به آسوشيتدپرس گفت که هفت گلوله توپ ارتش ترکيه به جنگلی در نزديکی روستای «سکتا»، درمنطقه باتوس، اصابت کرد، اما تلفاتی گزارش نشد.


يک مقام بلندپايه حزب دموکرات کردستان عراق تاييد کرد که نيروهای ترکيه، خاک عراق را گلوله باران کرده اند، اما از دادن توضيح بيشتر خودداری کرد.


وی گفت: «موقعيت روشن نيست و ما اطلاعی از جزييات اين رويداد نداريم.»


اعتراض بغداد به ترکيه


وزارت خارجه عراق، روز شنبه، نوزدهم خرداد ماه، درمورد آنچه بمباران شديد مناطقی در شمال آن کشور توسط ارتش ترکيه خواند، رسما به آنکارا اعتراض کرد.


در بيانيه وزارت خارجه عراق آمده است که ارتش ترکيه، شامگاه چهارشنبه، شانزدهم خرداد، و سحرگاه پنج شنبه، هفدهم خرداد، با پرتاب خمپاره، به مناطق اطراف دهوک و اربيل خسارات زيادی وارد کرد و موجب هراس ساکنان اين مناطق شد.


بيانيه وزارت امور خارجه عراق تسليم کاردار ترکيه در بغداد شده است.


XS
SM
MD
LG