لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

احمد منتظری: مشکلات کنونی کشور با یک تصمیم تاریخی قابل حل است


احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری، در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد کرد که او همراه با میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی جلسه پنج نفره‌ای را تشکیل دهند تا بسیاری از مسایل ایران از طریق گفت‌وگوی مستقیم حل شود.

او در این نامه که در وبسایت آیت‌الله منتظری منتشر شد، همچنین هشدار داده است که ادامه روند کنونی موجب ریزش بیشتر نیروهای متعادل و بالا آمدن نیروهای رادیکال و تندرو می‌شود و حتی در آینده، ابتکار عمل از دست رهبر جمهوری اسلامی خارج خواهد شد.

در این زمینه احمد منتظری به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.



  • آقای منتظری، هدف از نوشتن این نامه به آیت‌الله خامنه‌ای چه بود؟

این نامه به دلیل احساس خطری است که نسبت به مملکت و آینده آن، وحدت مردم، رودرویی هایی که پیش آمده و خسارت‌های اخلاقی و مادی که به کشور وارد می‌شود داریم. به نظر من این مشکلات با یک اقدام تاریخی مقام رهبری قابل حل است و دشمنی‌ها تبدیل به دوستی خواهد شد. من چون به این امر امیدوار بودم تصمیم گرفتم چنین نامه‌ای بنویسم.

  • آیا پیشنهاد تشکیل شورای پنج نفره‌ای که مطرح کرده‌اید می‌تواند با استقبال آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شود؟

من امیدوارم چنین کاری انجام شود چون اگر احتمال ضعیف این مسئله هم برود، باید اقدام کرد. اگر چنین جلسه‌ای تشکیل شود بسیاری از مسایل حل می‌شود، بسیاری از یأس‌ها به امید بدل می‌شود و بسیاری از غم‌ها تبدیل به شادی می‌شود.

این پنج نفر دوست و همفکر بودند و به عقیده من هنوز هم هستند. اینها زمانی در یک جناح فکری بودند و اکنون این انشعاب پیش آمده که بسیار به ضرر کشور است و امیدوارم با تشکیل چنین جلسه‌ای و با همدلی مشکلات حل شود و همدلی به تمام مردم سرایت کند تا کشور به طرف سازندگی برود نه به طرف درگیری و جدایی.

  • دراین مدت پیشنهادهایی برای حل بحران سیاسی در ایران مطرح شده است از جمله پیشنهاد آقای هاشمی رفسنجانی، اما این پیشنهادها با استقبال رهبر جمهوری اسلامی مواجه نشده است. به چه دلیل امیدوارید آیت‌الله خامنه‌ای از این پیشنهاد استقبال کند؟

اکنون ما تجربه جنبش‌های مردمی خاورمیانه را داریم که تجربه مصر و لیبی هم اضافه شده و باید از این تجربیات استفاده شود. من فکر می‌کنم آقای مبارک و قذافی روزی چند بار می‌گویند ای کاش اصلاحات را خودمان قبلاً انجام داده بودیم و ای کاش به مردم آزادی داده بودیم تا کشور به این وضع نیفتد.

خسارت‌هایی به بنیان‌های این کشورها وارد می‌شود که امیدوارم ایران به چنین نقطه‌ای نرسد و در یک آشتی بزرگ مسایل با دوستی حل شود. مردم و مخالفین حکومت برانداز نیستند، بلکه خواستار اصلاح هستند. باید اصلاحات انجام شود تا حکومت باقی بماند، نه این که حکومت برافتد و خسارت ناشی از آن تا سالیان دراز جبران نشود.

  • اگر به این پیشنهاد جواب مثبت داده نشود، اوضاع به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت؟

به نظر من خشونت بیشتر می‌شود و نیروهای تندرو از دو طرف بالا می‌آیند و وضعیت طوری می‌شود که در آینده برای رهبران قابل کنترل نیست و خدای ناکرده طوری خواهد شد که ابتکار عمل از دست خارج می‌شود و نیروهای تندور همدیگر را از بین می‌برند. امیدوارم جلوی ضرری که پیش آمده هر چه زودتر گرفته شود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG