لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

تغییرات جوی؛ طرحی جدید برای جلب حمایت کشورهای در حال توسعه


به دنبال مخالفت شدید کشورهای در حال توسعه با طرح پیشنهادی که در اجلاس تغییرات جوی زمین در شهر دوربان آفریقای جنوبی به بحث گذاشته شده بود، کشور میزبان برای جلوگیری از شکست این مذاکرات مجبور شد پیش‌نویس جدیدی را به اجلاس ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز مخالفت اصلی از سوی کشورهای در حال توسعه، کشورهای جزیره‌ای و اعضای اتحادیه اروپا صورت گرفت که معتقد بودند این طرح به حد کافی اهمیت و اقدامات لازم برای مقابله با تغییرات جوی کره زمین را در نظر نگرفته است.

اتحادیه اروپا توانسته است حمایت فراوانی از طرح پیشنهادی خود به دست بیاورد که محور اصلی آن تعیین اهداف مشخص برای کاهش میزان تولید گازهای گلخانه ای و توافق در مورد آن در سال 2015 است. اگر این پیشنهاد مورد قبل همه قرار بگیرد پنج سال پس از توافق باید به اجرا گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز پس از مخالفت شدید تعدادی از کشورهای در حال توسعه و اعضای اتحادیه اروپا طرح جدیدی در اجلاس دوربان به بحث گذاشته شد که در آن یک رژیم حقوقی و الزامی پیش‌بینی شده و گروه‌های تخصصی برای تعیین نحوه دقیق کاهش تولید گازهای گلخانه ای تا قبل از سال 2015 باید کار خود را آغاز کنند. طبق این طرح همه کشورها موظف خواهند شد که کاهش تولید این گازها را از هم اکنون در دستور کار خود قرار دهند.

این تغییرات ممکن است نظر مثبت کشورهای در حال توسعه، کشورهای جزیره‌ای و اعضای اتحادیه اروپا را به خود جلب کند ولی احتمالاً کشورهای صنعتی بزرگ مثل آمریکا، چین و هند که از جمله بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای هستند با آن مخالفت خواهند کرد.

راهکار کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی سال‌های اخیر جلب حمایت کشورهای کوچک و در حال توسعه برای افزایش فشار بر آمریکا، چین و هند بوده است که هیچکدام معاهده بین‌المللی «کیوتو» مربوط به گرمایش کره زمین و ضرورت کاستن از گازهای گلخانه‌ای را امضا نکرده‌اند.

مسئول محیط زیست در اتحادیه اروپا قبل از آغاز اجلاس دوربان هشدار داده بود که فرصت برای اقدام در مقابله با گرمایش جو زمین از دست می‌رود و متأسفانه برخی از کشورها که در این زمینه مسئولیت بزرگی دارند هنوز حاضر نیستند طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا را بپذیرند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند دولت آمریکا اعلام کرده که تنها در صورتیکه سایر تولیدکنندگان بزرگ گازهای گلخانه‌ای به کاهش مشابه در تولید این مواد متعهد شوند حاضر است چنین معاهده‌ای را بپذیرد. در مقابل کشورهای هند و چین ادعا می‌کنند که تعیین میزان کاهش برابر برای کشورهای بزرگ صنعتی و کشورهای در حال رشد مثل هند و چین ناعادلانه است چون کشورهای بزرگ صنعتی مثل آمریکا و اروپای غربی مسئول اصلی آلودگی وگرمايشی هستند که طی چند دهه اخیر به وجود آمده است.

گزارشی که ماه گذشته توسط سازمان ملل متحد منتشر شد نشان می‌دهد که زمان زیادی برای اقدام در مقابله با گرمایش جو زمین باقی نمانده است . تداوم گرمایش جو زمین باعث گسترش خشکسالی در برخی مناطق، جاری شدن سیل‌های شدید در بخش‌های دیگر جهان شده و تحت تأثیر بالا آمدن سطح آب دریاها تعدادی از جزایر در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG