لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

ابهام‌زدایی از پیشینه داریوش رضایی‌نژاد به سبک وزارت علوم


اطلاعات ضد و نقیضی که از زمان انتشار خبر ترور داریوش رضایی‌نژاد، در مورد هویت و سوابق وی منتشر شده، وزارت علوم جمهوری اسلامی را ناچار به توضیحاتی در باره این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر کرده است. توضیحاتی که الزاماً به کاهش ابعاد ابهام‌آمیز ماجرا منجر نمی‌شود.

در حالی که خبرگزاری فارس شنبه‌شب با انتشار گزارشی در توضیح سوابق آقای رضایی‌نژاد، تصریح کرد که وی از همکاران وزارت دفاع بوده، معاون وزارت علوم جمهوری اسلامی روز یکشنبه در گفت‌وگو با مهر، ارتباط سازمان یافته این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر را با وزارت دفاع رد کرد.

وی همچنین توضیحاتی درباره نحوه ارتباط آقای رضایی‌نژاد با خارج از کشور داد.

همزمان استاد راهنمای آقای رضایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، تایید کرده است که موضوع پایان‌نامه این دانشجوی کارشناسی ارشد، می‌توانست در صنایع مختلف [از جمله صنایع نظامی] کاربرد داشته باشد.

داریوش رضایی‌نژاد، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته برق در دانشگاه مالک اشتر، وابسته به وزارت دفاع جمهوری اسلامی، گذرانده و به عنوان دانشجوی همین دانشگاه در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی برق ایران، مقاله‌ای ارائه کرده است. مقاله‌ای که موضوع آن طراحی و شبیه‌سازی یک مولد انرژی الکتریسیته است.

رد «ارتباط سازمان‌یافته» با وزارت دفاع

این دانشجوی پیشین دانشگاه وابسته به وزارت دفاع، در گزارش خبرگزاری فارس از همکاران این وزراتخانه معرفی شده است. دانشگاه مالک اشتر با برخی از پروژه‌های موشکی و هسته‌ای ایران در ارتباط است و از همین رو برخی از مسئولان آن در فهرست تحریم‌های کشورهای غربی قرار دارند.

با این حال رد «ارتباط سازمان یافته» آقای رضایی‌نژاد با وزارت دفاع، نه توسط مسئولان این وزارتخانه که توسط مسئولان وزارت علوم جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

در این زمینه محمد مهدی‌نژاد، معاون پژوهشی وزیر علوم، در پاسخ به سؤالی در مورد گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر همکاری داریوش رضایی‌نژاد با وزارت دفاع، گفته است: «به این شکل که شهید رضایی‌نژاد به عنوان عضو یا به طور سازمان یافته با وزارت دفاع همکاری داشته باشد درست نبوده است.»

وی در عین حال به صورت تلویحی تایید کرده است که این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر احتمالاً به صورت پروژه‌ای با وزارت دفاع همکاری داشته است.

آقای مهدی‌نژاد در این زمینه گفته است که «در کل کشور با توجه به اینکه پروژه‌های زیادی را از دستگاه‌های اجرایی در داخل دانشگاه‌ها تعریف کرده‌ایم، هر کس یک گوشه از کار را انجام می‌دهد اما این طور نبوده که شهید رضایی‌نژاد به عنوان عضو یا به طور سازمان یافته با وزارت دفاع همکاری داشته باشد.»

«ارتباط با خارج از کشور»

همین مقام مسئول در وزارت علوم جمهوری اسلامی، در پاسخ به سؤال دیگری در مورد ارتباط داریوش رضایی نژاد با خارج از کشور، گفته است که این دانشجو «در دوره‌ای درس می‌خوانده که قرار بوده هم در دانشگاه خواجه نصیر باشد و هم بخشی از کار عملی‌اش را در آلمان انجام دهد و این براساس همکاری فیمابین و تفاهمنامه همکاری بین‌المللی دانشگاه خواجه نصیر بوده است.»

پیش از این تنها خبرگزاری فارس ارتباط تحصیلی آقای رضایی‌نژاد با دانشگاه هانوفر آلمان خبر داده بود. فارس در این زمینه نوشته بود که «[آقای] رضایی‌نژاد سال ۸۷ به همراه ۲۰ نفر دیگر در دوره کارشناسی ارشد مهندسی برق (گرایش قدرت) دانشگاه خواجه نصیر با دانشگاه هانوفر آلمان پذیرفته شده بود.»

خبر خبرگزاری فارس هم مانند گفت‌وگوی خبرگزاری مهر با معاون وزیر علوم به این نکته اشاره نمی‌کند که نحوه همکاری دو دانشگاه‌های ایرانی و آلمانی چه بوده و فعالیت دانشجویانی چون داریوش رضایی‌نژاد به چه شکل بین دو دانشگاه تقسیم شده است.

موضوع پایان‌نامه

خبرگزاری مهر اما به سراغ استاد راهنمای پایان‌نامه دانشگاهی داریوش رضایی‌نژاد نیز رفته است و از وی در مورد موضوع پایان نامه این دانشجوی کارشناسی ارشد پرسیده است.

دکتر اصغر اکبری، استاد دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفته است که موضوع پایان‌نامه آقای رضایی‌نژاد، «کلیدهای فشار قوی» و این پایان نامه «کاملاً علمی و آکادمیک» بود.

اما همین استاد دانشگاه در پاسخ به سؤالی در مورد «ارتباط موضوع پایان‌نامه با مسائل نظامی و دفاعی» گفته است که «به هر حال در کلیه صنایع از کلیدها استفاده می‌شود. موضوع تحقیق شهید رضایی این طور نبود که بتوان کاربرد صرفاً نظامی برایش در نظر گرفت، بلکه تز کاملاً علمی و آکادمیک بود.»

وی اضافه کرده است که پایان‌نامه آقای رضایی‌نژاد، هم جنبه تئوری و هم جنبه عملی داشته است.
XS
SM
MD
LG