لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

۱۰ سال بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، در مورد این حادثه و تبعات آن چه فکر می‌کنید؟


۲۰ شهریور امسال درست ۱۰ سال از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر می‌گذرد. حادثه‌ای که مسئولیت آن را گروه تروریستی القاعده بر عهده گرفت و ابعاد آن هنوز در سراسر جهان، به‌ویژه در منطقه خاورمیانه طنین‌انداز است.

در این مدت ایالات متحده و همپیمانانش درگیر دو نبرد طولانی علیه گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه، در شرق و غرب ایران، شدند.

در افغانستان، همسایه شرقی ایران، حکومت طالبان که از همپیمانان اصلی القاعده بود، به دست آمریکا و متحدانش سقوط کرد و جنگی میان ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری و آمریکا و ناتو از یک سو و نیروهای حامی طالبان و القاعده از سوی دیگر در گرفت که هنوز پس از ده سال ادامه دارد.

در عراق همسایه غربی ایران نیز، دو سال پس از حملات ۱۱ سپتامبر، گرچه نیروهای آمریکایی و متحدانشان موفق به از میان برداشتن صدام حسین شدند، اما هنوز مقاومت گروه‌های تروریستی از جمله القاعده عراق اجازه نداده است که بتوان با قطعیت از دستاوردهای چنین مداخله‌ای سخن گفت.

در این مدت تلاش برای شکار رهبران اصلی القاعده توسط آمریکا و نیروهای بین‌المللی تا آنجا پیش رفت که ایالات متحده در بهار امسال خبر از کشته شدن اسامه بن‌لادن، پایه‌گذار و مرد شماره یک تشکیلات تروریستی القاعده در یورش نیروهای آمریکایی به محل اختفای وی در ایبت‌آباد پاکستان داد.

پرسش اینجاست که پس از گذشت ۱۰ سال، این حادثه چه میراثی برای جامعه بین‌الملل بر جای گذاشته است و آنچه در ادبیات سیاسی جهان، به مبارزه با تروریسم در افغانستان و عراق شهرت یافته تا چه حد تحت تأثیر حذف چهره‌هایی چون اسامه بن‌لادن قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و خاطرات خود در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر و نیز تبعات آن را در همین صفحه با ما در میان بگذارید.
XS
SM
MD
LG