لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

جذب کمک‌های مردمی برای یونانیان


 یونان
یونان

«یه وقت‌هایی ایده‌های عجیبی به ذهنتان می‌رسد. به آنها می‌خندید و بعد فراموششان می‌کنید. این برای من خیلی اتفاق می‌افتد. اما روز یکشنبه من تصمیم گرفتم ایده‌ام را عملی کنم. بعد از شام نشستم و یک حساب جلب حمایت‌های مردمی درست کردم.» اینها را تام فینی، کفش فروش بریتانیایی می‌گوید که هفته گذشته دست به عمل عجیبی زد.

«با یک حساب سر انگشتی فهمیدم که اگر ساکنان اروپا هر کدامشان نفری ۳.۱۹ یورو به این حساب کمک کنند ما می‌توانیم یونان را از وضع موجود نجات بدهیم!»

در حالیکه کشور یونان به خاطر بدهی یک میلیارد و ششصد میلیون یورویی خود به صندوق جهانی پول دچار بحران شده است و اتحادیه اروپا می‌گوید که دیگر حاضر نیست با این کشور مدارا کند، تام فینی به این فکر افتاده که از مرد عادی برای کمک به وضع یونان کمک بگیرد. نتیجه کار تا به حال که در پنج روز اول این کارزار شگفت‌انگیز بوده! نزدیک به یک میلیون و پانصد هزار یورو تا به حال جمع شده است. فینی می‌گوید که اول کسی علاقه‌مند نبود اما بعد از اینکه چند خبر کوتاه در چند جای اینترنت منتشر شد، سیل بازخوردها شروع شد. او می‌گوید که یک روز از خواب بیدار شدم و دیدم که هزار و دویست ایمیل دارم.

تام فینی به هافینگتون پست می‌گوید که من از صمیم قلب عقیده دارم که این {کارزار} می‌تواند مفید باشد. ما مبلغ خیلی کمی از هر فرد می‌خواهیم. مردم می‌توانند این مبلغ را پرداخت کند. او ادامه می‌دهد که از طرفی این کارزار نشان می‌دهد که اگر یک کفش فروش در لندن می‌تواند برای بحران اروپا کاری کند که «آنگلا مرکل (صدر اعظم آلمان) و دیوید کامرون (نخست وزیر بریتانیا نمی‌توانند شاید باید به عقب برگشت و به وضعی که دنیای امروز اداره می‌شود نگاهی دوباره انداخت.»

به گفته فینی بحران یونان بهانه‌ای به دست سیاستمداران کشورش داده تا هی در رسانه‌ها از قدرتشان بگویند در حالیکه در این وسط کسی به فکر مردم یونان که در حال دست و پا زدن در وضع موجود هستند نیست...«راه حل وضع اقتصادی موجود سرمایه گذاری و کمک کردن است نه ریاضت و قطع کردن کمک‌ها.»

به‌دنبال تصمیم دولت یونان برای برگزاری همه پرسی در مورد رد یا قبول پیشنهادهای وام دهندگان بین المللی، بانک مرکزی اروپا از دادن وام دیگری به یونان خودداری کرد. مردم یونان در همه‌پرسی روز یکشنبه به این پیشنهادها نه گفتند. دولت یونان می‌گوید پولی برای بازپرداخت بدهی جاریش به صندوق بین‌المللی ندارد.

XS
SM
MD
LG