لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

سوئد برنده یوروویژن ۲۰۱۲


لورین
لورین
کشور سوئد با هنرنمایی لورین، خواننده موسیقی پاپ برنده مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۱۲، به میزبانی جمهوری آذربایجان شد. فینال ۵۷-مین دور این مسابقه آوازخوانی یکشنبه شب با مشارکت خوانندگانی از ۴۲ کشور در باکو، پایتخت آذربایجان برگزار شد.

خانم لورین زینب نوکا تالهایی، با ترانه «خوشی» توانست با کسب ۳۷۲ امتیاز صدرنشین این دور از مسابقات یوروویژن شود و بنابر قواعد مسابقه، سوئد سال ۲۰۱۳ میزبان یوروویژن خواهد بود.




روسیه و صربستان جایگاه دوم و سوم این مسابقات را از آن خود کردند.

یوروویژن پربینده‌ترین مسابقه آوازخوانی دنیا است که از سال ۱۹۵۶ همه ساله در ماه می‌ با شرکت خوانندگان آماتور برگزار می‌شود و بالغ بر ۱۰۰ میلیون بیننده دارد.

تورج کشتکار نماینده ایرانی تبار نروژ در یوروویژن

تورج کشتکار که با نام «توجی» در عرصه موسیقی پاپ فعالیت می‌کند، با ترانه «بمان» نماینده نروژ در این دور از مسابقات یوروویژن بود. در سایت رسمی یوروویژن گفته می‌شود که وی در شهر شیراز متولد شده و از یک سالگی به همراه خانواده ساکن نروژ شده‌اند. وی در ۱۵ سالگی وارد صنعت مد شد و بعد بعنوان مجری دو برنامه در شبکه تلویزیونی «ام تی وی» فعالیت کرده است. اولین ترانه این خواننده ۲۶ ساله، با نام «آواز قو» در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.
وی در صفحه فیس بوک خود، روز شنبه ۲۶ می‌ که مصادف با روز تولدش بود، نوشت که «ارزشهای شرق و غرب را می‌خواهم در ترانه‌ام ترکیب دهم، همانطور که ریتمهای شرقی و غربی در ترانه‌ام ترکیب شده‌اند».

توجی دومین خواننده ایرانی تبار است که تاکنون در موسیقی یورویژن شرکت کرده است.
آرش، خواننده پاپ ایرانی به همراه خانم آیسل در سال ۲۰۰۹ نماینده جمهوری آذربایجان در مسابقه یورویژن به میزبانی روسیه بود.

«ایران و رژه همجنسبازان»

رسانه‌ها، روحانیون و برخی مقامات رسمی ایران، از ماه‌ها پیش نسبت به آنچه که برگزاری «رژه همجنسبازان» عنوان می‌کردند، هشدار داده و مسابقه یوروویژن را «پروژه‌ای صهیونیستی» نامیده‌اند. ایران سایت رسمی یوروویژن را نیز فیلتر کرده و امکان خرید بلیت برای ایرانیان فراهم نشد.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان طی هفته‌های گذشته بخاطر برگزاری تظاهرات در مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز و در واکنش به آن برگزاری دو دور تجمعات اعتراضی مقابل سفارت ایران در باکو به شدت دچار تنش شد، بطوری که ایران سفیر خود در جمهوری آذربایجان را به تهران فراخواند و سفیر جمهوری آذربایجان در تهران نیز به وزارت خارجه احضار شد.

هفته گذشته، سفارت ایران طی دو اعلامیه جداگانه نسبت به آنچه «توهین به مقدسات» در تجمعات اعتراضی مقابل سفارت ایران در باکو نامیده بود، به شدت اعتراض کرد.

اما علی حسن اف، رئیس بخش سیاسی – اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، با شایعه خواندن «برگزاری رژه همجنسبازان در حاشیه مسابقه یورویژن»، این گفته‌ها را «ساخته و پرداخته ایران برای انجام تبلیغات منفی علیه آذربایجان» اعلام کرد و وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز خواستار «عذرخواهی» ایران شد.
تنش میان آذربایجان و ایران بر سر «رژه همجنسبازان» در حالی به اوج خود رسید که چنین مراسمی در حاشیه یوروویژن برگزار نشد.
XS
SM
MD
LG