لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۹

ایران، ترکیه و روسیه خواستار ادامه آتش‌بس در سوریه شدند


هیات‌های مذاکره‌کننده در آستانه. حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه ایران و سرگئی لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه
هیات‌های مذاکره‌کننده در آستانه. حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه ایران و سرگئی لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه

در دومین روز از نشست آستانه، ایران و روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک که روز سه‌شنبه منتشر شد بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده و خواستار ادامه آتش‌بس میان دولت بشار اسد و معارضان سوری شدند.

۱۵ گروه معارض سوری، نمایندگان دولت سوریه، ایران، روسیه و ترکیه در نشست دو روزه آستانه، پایتخت قزاقستان، برای گفت‌وگو درباره پایان دادن به بحران سوریه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گرد هم آمدند.

در این نشست استافان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، نیز حضور داشت. جورج کرول سفیر آمریکا در قزاقستان هم به این نشست دعوت شده بود.

ایران، روسیه و ترکیه با صدور بیانیه‌ای مشترک، و «در راستای بیانیه مشترک وزرای خارجه خود در مسکو مورخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶ و قطعنامه ۲۳۳۶ شورای امنیت» از مذاکرات گروه‌های معارض و دولت سوریه در شهر آستانه حمایت کردند.

در ادامه بیانیه آمده است: «بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به عنوان کشوری دموکراتیک، چندقومیتی، چند مذهبی و غیر فرقه‌ای که در شورای امنیت ملل متحد نیز مورد تایید قرار گرفته است، تاکید می‌کنیم.»

این سه‌ کشور در بیانیه خود تاکید کرده‌اند بحران سوریه «راهکار نظامی» ندارد و «تنها با فرایند سیاسی» و اجرای کامل قعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت می‌تواند حل و فصل شود.

در این بیانیه طرفین تصریح می‌کنند که با فشار به طرفین منازعه، نقض موارد آتش‌بس به حداقل برسد و کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه مطابق قطعنامه ۲۱۶۵ شورای امنیت تضمین شود.

ایران و روسیه از حامیان اسد دولت بشار اسد و ترکیه حامی شماری از گروه‌های شورشی در سوریه است.

در این بیانیه بر مبارزه مشترک علیه گرو‌ه‌های داعش و جبهه‌النصره تاکید شده است.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده که تهران، مسکو و آنکارا از تمایل گروه‌های معارض برای شرکت در دور آینده مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژنو حمایت می‌کنند. این مذاکرات قرار است در ماه آینده میلادی، فوریه، برگزار شود.

معارضان سوری از گفت‌وگوی مستقیم با دولت سوریه خودداری کردند، چرا که به گفته آنها دولت سوریه خط مقدم آنها در حومه دمشق را بمباران می‌کند.

دولت و معارضان سوری در آستانه برای گشایش نشست دور یک میز نشستند، اما مذاکرات با میانجی صورت گرفت.

حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه ایران، سدات اونال، معاون وزیر خارجه ترکیه، و سرگئی لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در گفت‌وگوهای آستانه حضور داشتند.

بشار جعفری نماینده دولت سوریه در سازمان ملل نیز از سوی این کشور در مذاکرات حضور داشت.

از زمان ناآرامی‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون، آن چنان که استافان دمیستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه تخمین زده بیش از ۳۰۱ هزار نفر کشته شده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG