لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

ادامه بازداشت‌ روزنامه‌نگاران در ایران


انتقاد گزارشگران بدون مرز از «موج جدید بازداشت‌ها و فشار بر فعالان رسانه‌ای در ایران» از جمله صبا آذرپیک، مرضیه رسولی و ریحانه طباطبایی در مصاحبه با رضا معینی مسئول بخش ایران در این سازمان از موضوعات اصلی دریچه این هفته است.

برنامه دریچه همچنین نگاهی دارد به خبر احضار ساجده عرب سرخی فرزند فیض‌الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، محکومیت جدید بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و وضعیت چند تن از زندانیان سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند از جمله رضا شهابی و وحید حکانی.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:59 0:00
لینک مستقیم


سازمان گزارشگران بدون مرز در انتقاد از آنچه که «موج جدید بازداشت و فشار بر روزنامه‌نگاران» نامیده جمهوری اسلامی را به نقض حق آزادی بیان متهم کرده. رضا معینی مسئول بخش ایران در گزارشگران بدون مرز در این باره می‌گوید:

«ما در روز ۲۸ خردادماه اطلاعیه‌ای به مناسبت یک سال پس از انتخاب حسن روحانی منتشر کردیم که در آن به طور مشخص تاکید کرده‌ایم که همچنان آزادی اطلاع‌رسانی در ایران پایمال می‌شود. این پایمال شدن آزادی اطلاع‌رسانی همزمان است با تهاجمی که دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی در این رابطه اقدام به این تهاجم کردند که مشخصات آن در جنگ قدرتی است که در ایران همچنان ادامه دارد. این نمی‌تواند توجیه‌گر بازداشت‌ها و اقدامات غیرقانونی دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی باشد.»

طی هفته‌های اخیر چندین روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در ایران احضار و بازداشت شدند. با اتهام‌های مشابه. تبلیغ علیه نظام،‌ نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی. صبا آذرپیک روزنامه‌نگار شاغل در روزنامه اعتماد و نشریه تجارت فردا که از حدود یک ماه و نیم پیش در بند ۲-الف سپاه نگهداری می‌شود به گفته وکیل مدافعش قرار است سی‌ام تیرماه به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شود.

مرضیه رسولی هم روزنامه‌نگاری است که همکاری با روزنامه‌های شرق و اعتماد را در کارنامه‌اش دارد و روز سه‌شنبه برای اجرای حکمش به دادسرای اوین احضار شد. دو سال زندان و پنجاه ضربه شلاق حکم این روزنامه‌نگار است به اتهام تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات.

ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار دیگری است که روز سی و یکم خردادماه برای اجرای حکم شش ماه زندانش به اتهام تبلیغ علیه نظام به دادسرای اوین احضار و روانه زندان شد. ماشاءالله شمس‌الواعظین هم به تازگی درپرونده‌ای به تبلیغ علیه نظام متهم شده و هم اکنون با وثیقه‌ای ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد است.

رضا معینی اتهام‌های وارده به این روزنامه نگاران را بی‌اساس و غیرقانونی می‌داند:

سازمان گزارشگران بدون مرز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را به مستقل نبودن و عملا‌ً به آلت دست و ابزاری در خدمت سرکوب علیه روزنامه‌نگاران که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات برنامه‌ریزی می‌شود متهم کرد. تمام بازداشت‌هایی که در ایران در رابطه با روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران صورت گرفته است،‌ بازداشت‌های غیرقانونی و محاکماتی که صورت گرفته محاکمات ناعادلانه بوده. این می‌تواند ثابت شود چنانکه در بیش از ۲۰۰ پرونده که سازمان گزارشگران بدون مرز بررسی کرده است، اتهامات واهی و به هیچ عنوان در دادگاهی عادلانه که می‌تواند حتی در قوانین جمهوری اسلامی هم با رعایت حقوق روزنامه‌نگاران و متهمان باشد، ثابت نشده است.»

سازمان گزارشگران بدون مرز در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرده که ایران با ۶۴ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی همچنان یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

ساجده عرب سرخی فرزند فیض‌الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی برای اجرای حکم زندانش احضار شد. او در یکی از پرونده‌هایش به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شده و پرونده دیگرش به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام هنوز مفتوح است.

بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در پرونده‌ای دیگر به یک سال زندان محکوم شد که قاضی پرونده این حکم را به ده میلیون تومان جزای نقدی تبدیل کرد. اتهام او تبلیغ علیه نظام از طریق امضای نامه‌ها و بیانیه‌های اعتراضی عنوان شده. بهزاد نبوی که چند روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده بود پس از تحمل پنج سال محکومیت خود به اتهام تبلیغ علیه نظام حدود دو ماه پیش از زندان آزاد شد.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران ماموران پلیس فتا با پلمب سه کافی‌نت در شهر مریوان مدیران آنها را بازداشت کردند. بر اساس این گزارش این افراد: عبد زارعی، فاتح جهانی و جمیل مومنی نام دارند و اتهامشان نامعلوم است. علت پلمب این کافی‌نت‌ها عدم پایبندی به مقررات فضای مجازی عنوان شده است.

رضا شهابی فعال کارگری زندانی که از حدود ۴۰ روز پیش در اعتراض به شرایطش در زندان دست به اعتصاب غذا زده به گزارش منابع کارگری حال جسمی‌اش نامناسب است. این فعال کارگری به اتهام تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به ۶ سال زندان محکوم شده است.

داود رضوی فعال کارگری در تهران و توضیحات بیشتر در این باره:

«آنچه که ما به دستمان رسیده اخبارش ایشان چیزی حدود تا ۱۵ کیلو وزن بدنشان را از دست داده‌اند به خاطر این اعتصاب غذا. اما متاسفانه تاکنون هیچ رسیدگی به وضعیت ایشان از طرف مسئولان انجام نشده. از خواسته‌های اساسی‌شان در زندان اوین هم که بودند رسیدگی به وضعیت پزشکی‌شان بود. چون ایشان یک عمل جراحی روی مهره‌های گردن انجام دادند در زندان، به خاطر رسیدگی نکردن به وضعیت بعد عمل جراحی مهره‌های کمرشان هم آسیب دیده.»

وحید حکانی،‌ نوکیش مسیحی زندانی در زندان عادل آباد شیراز از حدود سه هفته پیش در اعتراض به شرایطش در زندان دست به اعتصاب غذا زده و حال جسمی‌اش نامناسب است. او به اتهام تشکیل گروه و جلسات تبلیغی با هدف تبلیغ علیه نظام به ۳ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است.

به گزارش وبسایت محبت نیوز که اخبار مسیحیان ایران را پیگیری و منتشر می‌کند ماتیاس حق‌نژاد، محمد روغنگیر و سروش سرایی، سه نوکیش مسیحی هفته پیش در بندر انزلی بازداشت شدند و از علت بازداشت و اتهامشان خبری در دست نیست. وبسایت کمیته ماده ۱۸ وابسته به شورای کلیساهای همگام هم از بازداشت چند نوکیش مسیحی در تاریخ سی‌ام خردادماه در شیراز خبر داده. منصور برجی سخنگوی کمیته ماده ۱۸ در لندن در این باره می‌گوید:

«اتهاماتی که بهشان معمولا‌ً زده می‌شود جنبه امنیتی پیدا می‌کند چون به هر حال اگرچه این افراد را به خاطر دلایل عقیدتی و فعالیت‌های کلیسایی‌شان چه در کلیساهای رسمی و چه کلیساهای خانگی بازداشت می‌کنند، اما برای این که توجیه قانونی برایش پیدا ‌کنند بر اساس قانون مجازات اسلامی اتهام‌های امنیتی بهشان وارد می‌شود که اقدام علیه امنیت ملی با شرکت یا تاسیس کلیساهای خانگی از جمله آنها است.»

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر ایران هفته پیش در نامه‌ای به ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل عملکرد احمد شهید را مخرب و غیرسازنده توصیف کرد. او همچنین گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب و دفاع از مجرمان و اخلال‌گران متهم کرده. مقام‌های ایران تاکنون بارها گزارش احمد شهید از وضعیت حقوق بشر در ایران را مغرضانه، دروغ و بی‌اعتبار توصیف کرده‌اند. عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر در این باره می‌گوید:

«این حمله‌ها و توهین‌ها و ناسزاها راه به جایی نخواهد برد. باید پاسخ داد به آقای لاریجانی که اگر جمهوری اسلامی طی سه سال گذشته، دو سال گذشته،‌ به آقای احمد شهید اجازه ورود به ایران نداده،‌ چرا طی شش سال گذشته به هیچیک از گزارشگر‌های موضوعی سازمان ملل هم اجازه ورود به ایران نداده. درباره آنها که چه محمدجواد لاریجانی و چه دیگران اعتراض نکردند و اعتراض‌شان هم به جایی نخواهد رسید.»

XS
SM
MD
LG